Menginsafkan....

21/1/2015 : SZB - KBR
Awal pagi kami menaiki Malindo Air ke negeri tumpah darahku....Kelantan. InsyaAllah jika kesihatan mengizinkan....kami akan melawat keluarga di kuala krai dan tanah merah...

Elok shj sampai rumah kakak, aku demam. Ok...aku masih lg demam wpun sudah hampir 2 bln balik dari Jepun. Tapi demam tak setiap hari. Kadang demam kadang tak. Kejap badan rasa ok kejap rasa tak ok.

22/1/15 : Kota bharu ke Kuala Krai
Kami gerak dalam pukul 11 pagi. Plan asal nak pack makanan siap2....tinggal agih2 shj. Tapi sbb gerak pun dah lambat, kami tak sempat prepare. Baju2 yg dikumpul kami bawa juga wpun ada dengar2 yg diorang tak nak baju2 dah sbb dah byk sgt org bagi.

Sebaik shj memasuki bandar kuala krai...debu merah dah terasa. Pelan2 kami masuk Guchil. Ya Allah hiba sedih tergamam, sesungguhnya apa yg dilihat dgn mata sendiri lg pilu....

Kami berhenti dpn sebuah rumah....errrr bekas tapak rumah....rumah dah hilang...total loss. Mereka bina pondok dikelilingi zink dan buat pangkin utk tido. Sebak....sungguh besar dugaan Mu Tuhan pada kami semua....

Di situlah makan, di situlah tido. Makcik ni ada 9 org anak. Ibu tunggal. Dua anak dah kawin...dgn bantuan menantu dan anak2 lain, mereka bina sendiri rumah atas tapak rumah asal. Enggan menumpang rumah jiran atau keluarga lain dgn alasan takut dicemuh sbb punya keluarga besar. Masa bercerita pada kami...air mata masih mengalir. Sabar..sabar...ini bhg masing2....pesan mak aku. Mereka redha dgn musibah ini...

Bila aku tanya ada terima bantuan dari mana2? Ada....byk...alhamdulillah....mknan tak putus2 smpai...selimut baju semua dpt. Aku angguk dan mak aku bisik....bg duit shj. Blh beli apa2 yg tak cukup utk rumah baru...

Kami berlalu slps 15 minit....mereka melambai smpai kereta kami hilang dari pandangan...semua dlm kereta terdiam....tak mampu utk ckp apa2....

Aku yg teragak2 nak masuk....



Peti ais shj yg tinggal...tapi tak tau masih blh digunakan atau tidak....
Kami teruskan ke Manek Urai. Niat dihati nak jumpa anak sedara yg juga mangsa banjir...tp tak berkesempatan sbb dia keje...

Pemandangan masih sama....berdebu dgn rumah2 yg sudah musnah. Kami lalu tepi landasan keretapi yg sudah putus, ada dua makcik ikut kereta kami. Stop dan turunkan sedikit tingkap....mereka terus tanya...ada makanan? Ya Allah...sampai mcm ni sekali keadaan mereka...mak aku hulurkan wang sbb kami tak bawa apa2...kami tanya...baju ada...nak? Diorang jwab baju kurung tak nak...tp kalau ada tshirt dan track blh....anak buah aku bukak bonet dan keluarkan bungkusan baju dan seluar. Ramai yg serbu....Diorang ambik dan terus pilih dpn kami. Ada sorang pakcik terus ambil track dan pakai. Hibaaaaa....

Aku lansung tak keluar kereta. Tak sanggup...dalam kereta air mata mengalir.....

Mak aku ckp....ini janji Tuhan. Ada yg tinggalkan harta...ada yg harta tinggalkan kita. Tambah sedih...











23/1/2015 Kota Bharu - Tanah Merah
Kami punya ramai sedara disini. Gerak awal sbb nak sarapan kat Lubok Jong dulu. Perghhh best sgt nasi dagang.

Rumah pertama kami singgah - okay. Masa banjir air paras betis dalam rumah. Masih sdg berkemas2, basuh baju dan keringkan barang2.

Rumah kedua - tenggelam sampai tinggal bumbung. Brg semua rosak. Tp mereka tabah. Senyum tak lekang...kami yg sebak. Slow2 bangun kata mereka..

Rumah ketiga - air dlm rumah smpai langsir. Masih sama dgn tuan rumah kedua...adik beradik gitu lah. Senyum shj dan ucap terima kasih sbb sudi dtg.

Rumah keempat - air paras pinggang dlm rumah. Masih berkemas. Tp sempat hidangkan kami milo panas dan biskut. Tanya kabar lbh kurang kami balik. Kami berpecah. Abg ipar nk solat jumaat.

Kami teruskan ke kg.kusial. Ni kg arwah pakcik aku. Dah lama betul tak dtg. Lorong rumah pun samar2 jer dlm ingatan.



Jumpa tean Perak...terima kasih


Previous
Next Post »
2 Komentar
avatar

X mampu nak komen apa2... Sedih! Harap2 dipermudahkan segalanye...

Balas
avatar

mmg sedih Liza..mereka yg alami mesti lagi sedih..JM dpat merasainya semasa join misi bantuan banjir di pasir mas awal januari lalu

Balas