Tuesday, May 14, 2019

ISTANBUL 2019 (ii)

27/4/2019


breakfast kat hotel...
spread nya mcm smlm jugak...
tp smlm ada kentang stim campur olive oil...
hari ni tukar egg with tomatoes....pagi2 buta dah mkn mcm lunch

spt yang dipersetujui dgn travel agent...
iti kami ialah topkapi palace....blue mosque....hagia sophia...dan kwsn sekitarnya....
kami request morning tour shj...
lps lunch balik hotel...rehat...

cafe berada di tingkat paling bawah...
hotel ni ada ruang kosong kat tengah2...style mcm rumah pangsa...
tgh tunggu tour guide...
hagia sophia dari belah belakang...ni masa nak masuk topkapi palace
pintu masuk topkapi palace....beratur tp sbb mak aku on wheelchair...kami dpt lps dulu...diberi laluan oleh semua....thx
imperial council
inside imperial council chamber
berehat sebentar....
pintu masuk tpt barang2 kepunyaan Rasulullah SAW dan sahabat....
tulips.....gebu sgtttt
tulip putih....
masih dlm topkapi...tp dari sini blh tgk pemandangan bosphorus
view from fourth courtyard
bau wangi

tulip carpet....ni masa kami jln nak ke restoran...area sultanahmet square
dah nampak blue mosque
hagia sophia...tour agent kami seronok bercerita psl tpt ni berbanding dgn blue mosque
german fountain
dengor la cerita psl sejarah benda2 ni....
hadiah dari kerajaan egypt
lunch time....aku dpt kebab daging....langgar pantang sekali sekala

keseluruhannya....
istanbul bukan utk org berkerusi roda....
sgt tidak friendly...
azab nak keluar dari topkapi masih terasa...

kat pintu keluar mak aku terpaksa berjalan dgn dipimpin dua kakak aku...
time tu mmg manusia ramai gila nak keluar....berhimpit2.......pintu hanya satu...dan kecik...
dah la kecik ada pulak menatang besi barrier...
cer korang imagine mcm mana nak sorong mak aku dgn ada barrier mcm ni...

struggle aku nak bwk keluar kerusi roda utk melepasi barier
nasib ada sorang jejaka yg tolong tahan satu besi tu bg wheelchair lps bersama dgn sebelah kaki aku..
pastu kaki sblh lagi keluar kemudian...nasib la kelebaran paha aku ni masih blh diterima..

mengamuk aku kat luar tu...
tak kan la tpt sebesar ini...dgn menerima kunjungan pelancong hampir puluhan ribu setiap hari
lansung tak ada jln utk wheelchair...
atau adakah mak aku org pertama yg berkerusi roda dtg sini???
pastu apa tujuan barrier tu sbnr nya??

jln yg cobblestone semua aku blh terima lagi...
tp tidak pada pintu masuk dan keluar...
menyumpah2 aku...

tour agent diam jer bila aku bertubi2 tanya soalan kat dia psl pintu keluar ni...
kakak aku kata mngkin dia takder pengalaman handle pelancong yg berkerusi roda...
dan mungkin ada jln keluar lain yg ada access yg sesuai...

okay....ni baru second day....
ihsan google : ni la rupa barrier tu...
lps lunch sepatutnya kami akan masuk blue mosque dan hagia sophia...
tp disebabkan kesengsaraan masa kat topkapi palace...
kami decide utk let go dua mercu tanda istanbul ni...

blue mosque under construction...
pintu utk wheelchair ditutup...
kalau betul la diorang ni ikhlas nak bg semua org dpt masuk...
ko ganti la pintu lain atau adakan ramp sementara...
ni nak kena panjat tangga dgn keadaan org berhimpit2
mmg zalim dan kejam laaa....

aku tanya tour guide...jika aku cuba masuk melalui pintu bertangga ni...
dan jika keadaan sesak sgt....adakah ada jln keluar yg lain...
dia kata takder...kena keluar ikut sini jgk...

telahan kakak aku betul aku rasa...
dia tak tahu sgt atau dia malas nak layan aku sbb aku dah bising2 tadi...
heheheh...
tak kan la satu ni jer pintu kan...
tangga dan pintu utk masuk blue mosque...
oleh sbb blue mosque tak masuk...
dan aku rasa tour agent yg mengaku islam tp mcm lebih syok sembang psl hagia sophia...
kami pun tak nak masuk hagia sophia...hahahahah

terus balik hotel...
kakak aku decide nak let go dinner jugak sbb masing2 dah tak larat....
yg ni tour agent pun complaint psl company dia susun restoran yg jauhnya setengah jam dari bandar...
kenapa tak dinner kat hotel shj...

dan malam tu kami order room service....
 dua hidangan jer kami ambik...
burger kebab dan rice kebab...
baru 76lira...

lps mkn aku turun shopping lg kat kedai2 dpn hotel...
heeeeeee......
aku suka kat sini sbb ada mcm2...
dan nak shopping pun tenang....
berbeza dgn grand bazar...

2 Comments:

Bibie Karim said...

Gi Istanbul juga ko eh. Aku gi awal April haritu. Hazab nye nak pujuk diri untuk blogging balik. Malas menjadi2. Memang aku rasa sana sangat x wheelchair friendly. Cobblestone tu pun da sakitkan kaki aku, xleh bayang ko tolak wheelchair macamana wei. Bertabahlah, tu yang malam ko turun merawat hati melabur $$ kan.

liza said...

sesungguhnya shopping ni terapi minda dan fizikal....hehehehe

cepat pi sambung cerita kat blog...hiksss

Social Profiles

Twitter Facebook Google Plus LinkedIn RSS Feed Email Pinterest

My Blog List

Social Share Icons

About us

Home Ads

Popular Posts

Blog Archive

BTemplates.com

Blogroll

About

Copyright © ^solo traveller ^ | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com