Friday, December 16, 2022

KEMBALI KE RUMAH SENDIRI...

 sedih masih terasa...

tp kehidpan perlu diteruskan...

adik beradik bertanyakan apa perancangan aku...

nekad...aku akan pindah semula ke rumah aku di bangi...

mereka cuba pujuk utk aku terus tinggal di rumah arwah mak...

tp aku tak kuat...

selama ini kami berdua tinggal di situ...

dan kini aku sorang....

sukar....


Allah permudahkan....

penyewa keluar rumah seminggu slps mak pergi..

kakak setuju utk temankan aku di rumah mak sementara rumah bangi aku betulkan...

plan asal...aku hanya nak tukar peralatan bilik air dan tukar tiles...

serta pecahkan kabinet dapur dan ganti dgn kabinet ikea...

 

kawan kenalkan aku dgn tukang indon...

tukar tiles bilik air (dinding dan lantai), pasang tingkap kat yard dan balkoni, cat satu rumah, buat table top 2 kaki...tukar lampu dan kipas satu rumah termasuk plug2...indon caj aku 15k....

masih dlm bajet...ok aku setuju...

tiles dan peralatan bilik air semua aku beli sendiri...

kelam kabut uruskan semua....

indon...style dia nak semua brg ada dpn mata...

saja nak uji aku ni cukup duit ke tak...mungkin...

konon nak psg tiles bilik air isnin pagi...

berusaha aku pegi ambik tiles kat warehouse semenyih dan hantar...

hari sabtu hanya blh buat keje reno sampai kul 1 shj...jd indon tak dtg...

terpaksa aku upah cleaner pakistan utk angkat tiles ke rumah...

tiba2 isnin pagi call aku tanya psl table top...

kelam kabut aku gi rumah...tgk2 dia dah pasang rangka....

dia nak plk tiles table top....

dugaan betul.....jumaat ari tu kata nak psg tiles bilik air...

ari ni nak psg table top plk....padahal yg bilik air tak buat pun lg...

bila aku dah start marah....

dia selamba ckp.....

saya buat terus kak....tak tunggu2....

Allah...sabar....

aku ke kajang saja beli tiles table top....pilihan tak byk...terpaksa ambik yg warna kelabu...

sbbkan kaler kelabu ni la aku decide nak pecah balik table top...huhuhu


byk la lg episod aku dgn indon...

keje jenis berkira...

tambah nak cat grill pintu dan tingkap...caj aku rm500

tambah nak minta tukar pintu bilik....caj aku rm500 satu pintu...pintu plywood je tau..

tambah nak tukar tiles dapur...caj aku rm3000

kemudian nak ketuk semula table top sbb aku decide nak psg kitchen kabinet...caj aku rm500

total bg dia je dah 21k...

betul la kwn aku ckp....dgn indon ni ko kena list betul2 apa yg nak buat...

kalau add on ni...gila2 punya dia ketuk...

takpe semoga ada rezeki lain utk aku...


episod psg kitchen cabinet plk...

masa dtg ukur...table top batu tu masih ada...belum ketuk lg...

dan tiles psg slps buat table top...

jd bila pecahkan table top...area 2 kaki tu jd rendah sikit berbanding dgn lantai lain...

indon tutp lantai tu dgn tiles yg mana ada je since aku demam dan batuk...tak larat nak gi kedai beli 4 kpg tiles..

masa call cina kabinet...dia kata ok...blh sorok tiles colorful tu...

 

lg 3 hari nak pasang kabinet...cina tu call kata tak lps...

akan nampak like 5 inci sbb kabinet tu 2 kaki width dan 5 inci yg kat lantai akan ke dalam sikit.... 

menjerit aku kat cina tu....dia kata dia bayarkan upah indon utk psg tiles baru...

indon tu nak caj rm100, ok lah since bkn aku byr tp yg aku geramnya...

indon tu mintak aku belikan simen bagai....aku tanya yg rm100 tu tak termasuk brg ke? dia kata tak...

aku terus cancel...

 

solutionnya.....cina tu akan psg kabinet aku extra 10 inci...

bila ada extra....aku terpaksa letak tap atas quartz stone bkn kat dinding mcm yg asal... 

sbb sinki akan ke depan sikit...jd jarak tap dgn sinki jauh...bukak paip air jatuh hujung sinki...

dah satu keje plk nak cari org hack paip bwh sinki...

dah set dgn melayu psg paip....

aku dah ckp rumah aku kalau sabtu sampai kul 1 je kalau nak drill2...

dia sampai 12.30...

mmg tak sempat nak drill...

aku cuma mintak dia tukar kepala paip stopcock tu kpd dua cabang...jd blh la psg satu ke paip...

dugaan sungguh laaaaa....

 

tapi Alhamdulillah semua setel...

kabinet pun pasang dah elok...

mau tak elok....

10k jugak kabinet ni...

 

ni rupa dapur masa aku ambik dari penyewa


wall yg asal....tepi tu yg ikea...pastu table top 2 kaki

teruk kena komen sbb caca merba aku nyer dapur...

ikutkan aku ok je...

tp dah semua pakat duk cerca...

terpaksa la ketuk balik table top..

kabinet ikea tu letak kat yard...


pecah balik table top..

ni la tiles yg dipasang semula kat tpt table top...

ni la hasil 10k...huhuhu



0 Comments:

Social Profiles

Twitter Facebook Google Plus LinkedIn RSS Feed Email Pinterest

My Blog List

Social Share Icons

About us

Home Ads

Popular Posts

Blog Archive

BTemplates.com

Blogroll

About

Copyright © ^solo traveller ^ | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com