Thursday, August 17, 2023

SAJA-SAJA

 setahun lebih dah bonda takder..

bonda meninggal 27/6

1/8 aku pindah duk rumah kakak kat bkt jalil…

apt tu kosong sbnrnya….depa anak beranak duk penang…

tp Allah Maha Mengetahui…

seminggu atau dua minggu slps bonda meninggal

anak no.2 kakak dpt keje KL…nama dia mimi..

so kakak aku kata duk la dgn mimi…

temankan dia sbb dia baru nak belajar keje KL…

ok…aku pun pi la duk dgn mimi…


apt aku dah start renovate pertengahan bln julai..

hujung minggu mesti aku pi apt aku ulang alik angkat brg sikit2 dari rumah mak kat seri kembangan…

aku angkat brg guna box kaler putih jernih tu..ada 4 semuanya..

brg2 perhiasan dan pinggan mangkuk bonda byk…

sekali angkat guna 4 box tu…

bwk naik apt…pastu susun dlm bilik tengah…

ambik balik box dan isi yg lain plk…

gitu la…


apt aku siap reno bln okt…

kabinet dapur siap sblm aku gi balkan (nov)..

aku ckp kat kakak aku…balik balkan org nak pindah..

kakak aku kata tunggu la dulu…

bg setel semua dulu…

semua dah setel kak….tinggal nak pindah masuk brg2 besar je..


bln dis…hari jumaat…

aku sewa lori angkat brg…

kosongkan rumah bonda semampu yg aku blh…

ada jgk la dua tiga brg aku tinggalkan kat anak sedara aku…

anak sedara aku (nama aan) yg akan tnggal situ dgn suami dan anak dia…

ada gak yg tanya knp aku tak duk situ…

wpun aku ni dah pangkat makcik dgn depa…

tp mcm tak elok la kot aku duk serumah dgn dia laki bini…

laki dia tu huduh molek pun org kata…tetap bkn muhrim aku…


pindah brg je dulu…aku blm pindah lg…

kakak aku kata tunggu dulu…

kesian kat mimi…

aku ni kan seorang adik yg menurut perintah…

sampai la kami ke spain bln mac/2023


aku kata lps balik spain org nak pindah…

sblm puasa….kata aku

kakak aku pasrah….dah tak kuasa dah kot dia nak halang aku..


aku pindah secara totalnya dua hari sblm puasa…

tak sampai seminggu puasa…

aku bengkak lutut sampai mc dua minggu….

elok lutut…gigi aku plk bengkak..

bengkak yg mmg nampak ketara sgt laaa…

gi klinik doktor kata tak leh cabut lg sbb bengkak…

tahan la sakit dkt seminggu…


kemudian kakak aku ckp…hang duk rumah tu tak baca apa2 ke

kerap sgt sakit ni…

aku mula berpikir….

aku mmg tak buat majlis apa2…

tp ada la jgk aku baca Quran sikit2 masa masuk…

tp takde la selalu sbb terus sakit lutut dan duk penang 2 minggu masa mc..


slps episod gigi bengkak…

aku kerap sakit…demam la…batuk la…

aku pun tak tau kenapa…

sembang dgn kwn aku…dia kata mcm ni…

dulu Allah bg ko sihat sbb ko nak kena jaga mak…

mak ko pun mesti selalu doa supaya ko sihat…

ko pun mesti kena buat2 sihat sbb nak jaga mak…


aku terdiam…

betul la kata org…

doa mak takde hijab..

berkat doa mak…buat Allah bg kita mcm2…

kini aku dah tak ada mak yg akan doakan aku…


aku termenung…


sikit2 aku rawat hidup aku…

famili byk bantu..

setiap weekend ada je tetamu…kakak atau anak sedara…


tapi…

pernah dalam minggu raya…

anak sedara lelaki aku telefon nk dtg rumah…

kebetulan masa tu aku di kedai…

dan aku kata aku jumpa kwn…

tak sempat nak balik rumah…


dipendek kan cerita…

anak sedara aku yg bertuah ni…pi cerita kat kakak ipar aku…

kakak ipar ek….bkn kakak aku…

dia kata betul ke aku ada kwn???

ke saja ckp sbb tak nak bg org dtg…

Allah….pada aku ini satu penghinaan…


11 thn aku pindah tinggal dgn mak aku…

weekend aku hanya dihabiskan dgn mak…

aku takde ruang utk keluar jumpa kwn2…

hadir jemputan kenduri kawen jgn harap…

weekend jgk adalah hari2 dimana adik beradik anak cucu mak dtg ziarah…

ko ingat sapa yg setelkan semua kelengkapan dlm rumah kalau bkn aku??

siapa yg jd bibik kemaskan semua bila masing2 dah balik??


takpe ni hari depa kan…


aku bising kat anak sedara yg lain

(dgn niat supaya sampai kat yg bercakap tu)

aku kata….jgn dtg rumah aku sampai bila2…

diri sendiri tak pernah tanya khabar aku…

takder pun dtg nak tlg angkat brg masa aku pindah…

takder pun telefon tanya ada apa2 nak tolong ke…

tahu2 nak dtg masa raya….bila kita ckp kita takde kat rumah…

sentap…

ckp aku mcm2….

silapnya dia pi cerita kat kak ipar aku…

kalau cerita kat kakak aku….mmg smpai kesudah aku tak tau…


ini la anak sedara….

keturunan sendiri…

darah daging sendiri…

kalau dua abg aku takder…dan ditakdirkan aku mati…

harta2 aku yg sikit sebanyak ni…

depa la yg dpt sbb depa anak lelaki dari adik beradik lelaki..

hantu betul….hahahaha


ada jgk aku buat hibah siap2…

aku pun duk study jgk apa hibah ni…

masa belajar dulu tak pernah disebut psl hibah…

skrg ni asik duk lalu lalang kat IG la…FB la psl hibah ni…


berbalik kpd siri habiskan masa sorang2..

bila takde sapa dtg weekend…

keje aku tido bangun…

order grab…mkn…


pernah jgk la aku mcm nak ajak kwn2 keluar…

tp rasa mcm lg seronok kot duk lepak sorang2…

nk mulakan balik aktiviti aku sblm pindah duk dgn mak…

rasa mcm dah tua dah…

dulu aku join jgk kelas gym…

kelas renang….

skrg lutut pun duk sakit….


nak keluar shopping…

satu…duit kurang…

dua….mcm takde nafsu dah nak beli brg…

cukup la apa yg ada….


aku tak penat berdoa…

bahagiakan la hidup aku sebaik2nya…






0 Comments:

Social Profiles

Twitter Facebook Google Plus LinkedIn RSS Feed Email Pinterest

My Blog List

Social Share Icons

About us

Home Ads

Popular Posts

Blog Archive

BTemplates.com

Blogroll

About

Copyright © ^solo traveller ^ | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com