Wednesday, June 12, 2019

BURSA 2019

1/5/2019

slps breakfast....kami check-out hotel dan meneruskan perjalanan ke istanbul semula...
kena tempuh feri lagi sekali....pasrah....

mulanya aku plan nak detour sorang2 ke blue mosque...
nak mintak driver tu drop aku kat bandar istanbul sblm ke hotel area airport...
terkilan sgt sbb tak dpt nak masuk hari tu...
icon istanbul kot...
tp disebabkan aku fikir nak ke hotel dari bandar istanbul susah (means kena naik taxi...nota:mahal)
aku tak jadi stop kat blue mosque...

utk pengetahuan semua....masa beli tiket...airport kami adalah atartuk...
tp start bln mei2019....istanbul dah start guna new airport...
area airport baru ni tak byk sgt hotel...dan agak jauh sikit dari bandar istanbul...

kalau ikut pakej yg kami ambik...
driver just hantar kami sampai ke hotel shj...
dan off they go....

mulanya kakak aku dah arrange taxi utk ke airport dari hotel...
tp disebabkan ada dua kotak extra....
kakak aku mintak driver kami shj hantarkan...
of course dia setuju jer...janji bayar...
dia caj eur40....

masa ni aku terfikir....alang2 driver ni akan pickup kami nanti...
why not aku ikut dia balik ke bandar istanbul dan kembali ke hotel dgn dia nanti.....

tp malangnya dia kata....dah ada job lain masuk...
dia tak blh bawa aku ke bandar istanbul...nak kembali ke hotel boleh....
huhuhuhu.....kecewa sungguh...

moh la kita ke hotel...

sblm naik feri....guide bawa kami ke satu perkampungan kat bursa...
tpt ni takder dlm iti tp tak tau knp dia bawa kami ke sini...
without charge....

cumalikizik nama kampung ni...
rata2 penjual kat gerai2 tu pakai scarf....
aku tnya guide tu...dia kata tak semestinya islam...
mcm malaysia...ada jer yg agama lain selain islam...
lari topik...hahahahaha

mak aku kena halau bila duk kat situ sbb lorong tu utk masuk ke restoran....kejam kan....mungkin wheelchair mak telah menutup papan tanda kedai dia...
kami gilir2 utk naik tgk bangunan2 kat atas ni....sbb jln tu mmg tak mampu nak tolak wheelchair...
mak aku stress sbb wheelchair tak smooth....akhirnya bangun dan jln sendiri...

aku kat blkg sbb kena sorong wheelchair dan ambik gambar...heheheh

ada polis mengawal....
dgn baki 25 lira yg aku ada....aku beli 9 fridge magnet kat sini....comel2

pemalu adik ni....
aku jln sekitar2 kat bawah jer....tak mampu nak mendaki....sakit lutut...
nampak snow-capped mountain dari jauh...
ni lah kenderaan kami sepanjang kat sana...

dah naik feri balik dah...

kami terus ke hotel....
aku lupa pakai cardigan...aurat...hahahahah


bergambar dgn driver dan tour guide...

hotel dlm kawasan hutan....nampak panas tp sejuk...ketor la jugak aku...
kakak aku tempah 2 bilik sbb max satu bilik cuma 2 org....wpun tak bermalam tp kena la ikut rules....
brg2 kami....pekerja hotel tlg simpankan kat stor jer sbb malas nak punggah ke bilik...
lepak2 kat cafe....sejuk time ni tp aku terlupa bawa cardigan...
aku order iced choc tp yg dpt mocha...pastu dia tukarkan....
view dari bilik...


penjaga hotel.....

ni masa kat airport dah...

terharu sgt kat driver kami time ni...
aku panik sbb duit lira semua abis...
duit eur takder note kecik...
camner nak ambik troli...
troli kat airport kena bayar ya...
rupanya driver mcm faham masalah kami...
dia berdesup lari ke tpt troli dan dia guna duit dia sendiri...
5 lira kot aku rasa caj sewa troli...

camner la terlupa nak simpan sikit duit kan...hehehehe

flight kami jam 1.15 pagi...
dan selamat sampai malaysia jam 7.30 mlm waktu malaysia...

maka sekian shj cerita perjalanan ke turki...

0 Comments:

Social Profiles

Twitter Facebook Google Plus LinkedIn RSS Feed Email Pinterest

My Blog List

Social Share Icons

About us

Home Ads

Popular Posts

Blog Archive

BTemplates.com

Blogroll

About

Copyright © ^solo traveller ^ | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com