Wednesday, November 13, 2019

STAMPING PERJANJIAN

posting aku kali ni bkn pasal travel...
tp kesah aku nak mati-stem perjanjian...

rumah aku yg kat bangi tu aku bagi sewa since 2010 lg...
dan selalunya agen yg uruskan semua...tahu2 dah siap..

kali ni...aku iklankan rumah sewa mcm biasa dalam mudah.my...
dan ada individu yg call...bukan agen...

family tu terus nak masuk minggu dpn nya...
kelam kabut jugak aku...terpaksa cuti sehari utk uruskan pembersihan rumah...
kali ni aku tak upah cleaner uk sental bilik air bagai...
aku buat sendiri....hehehehe jimat rm60 kan...

sorting...mana nak simpan mana nak buang
aku cat sendiri papan dalam kabinet dapur...guna cat simen...taram jer...
percubaan utk tukar bulb sendir...end up kain tu tersangkut...
clearkan semua perabot....
jual kati kat anak sedara aku...
dan ada yg aku bagi org jer...dan juga buang...
kali ni aku sewa rumah tu kosong...
takder perabot dah...
yg tinggal cuma yg lekat kat dinding yg aku tak leh nak cabut...
mcm aircond...water heater....kitchen cabinet...

timbang kati kat anak sedara aku
sama...timbang kati
buang sbb takder sapa nak...style dolu2...
kawan aku ambik
senang weyyyy bagi sewa kosong...
pengalaman aku bg sewa furnished ni sakit kepala...
sat2 tenant call kata katil patah (ntah apa la dibuatnya sampai patah)...
peti ais rosak la...sofa rosak laaa...
penat...
mmg la tolak dari deposit depa atau aku caj lain tapi nak uruskan semua tu buat aku hilang sabar...

kosong dah....
ok now psl perjanjian plk...
dah siap sign semua...
aku pun google la camner nak gi stamping...
selalu aku duk ingat kena beli stem hasil dan cop..
rupanya boleh stamping pakai mesin kat LHDN...

caranya ialah....
install siap2 Digital Franking dlm phone...
isi maklumat semua sehingga la dapat doket...


bawak dokumen perjanjian dan phone yg ada doket tu ke LHDN...
masa kat kaunter...minah tu suruh aku gi kat pc utk dapatkan doket...
dgn bangganya aku tunjuk yg aku dah ada doket....
so terus dapat nombor...
kalau tak ko kena q plk utk guna pc sblm dpt nombor...

bila nombor dah dipanggil....
staf akan scan doket tu dan ckp brp ko kena bayar..
dan byr kat kaunter sebelah...
sat sgt proses ni semua...
tak sampai 15 minit...
aku tak sure la pengalaman org lain...
tp utk aku...sgt cekap perkhidmatan depa..

maka siaplah perjanjian sewa rumah kediaman yg aku uruskan sendiri...
heheheheh

6 Comments:

Jari Manis said...

assalam Liza..lama x bersiaran..ke JM yg dah lama x jengok blog ni hihihi

Jari Manis said...

mcm mana keadaan Liza skrg..dulu ada masalah furr kan..mcm mana skrg?

Jari Manis said...

katil patah? mesti bg anak2 dia lompat atas kati la tu...untungla urus sendiri..puas hati kan..kalau agen yg urus mmg la la kita goyang kaki tapi lagi jimat buat sirik..

Pasal stamping tu..JM baru tahu rupanya ada apps tu..so nk try install sbb ada gak doc yg nak kena stamping ni

liza said...

Salam JM.....
Kita pun dah lama tak jenguk blog kwn2....

Sakit tumit tu masih ada...

Bibie Karim said...

Rumah kau ni kat Pantai Dalam ke. Gitu soalan cepumas aku. Sebab dulu aku menyewa sana, sebiji layout gini. Pintu masuk & dapur.

liza said...

Kat Bangi...
Design rumah jenis apartment ni std jer kan...aku pun kdg2 gi rumah member...eh mcm masuk rumah sendiri plk rasa...heheheh

Social Profiles

Twitter Facebook Google Plus LinkedIn RSS Feed Email Pinterest

My Blog List

Social Share Icons

About us

Home Ads

Popular Posts

Blog Archive

BTemplates.com

Blogroll

About

Copyright © ^solo traveller ^ | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com