Monday, January 18, 2010

day 5 (shenzhen) 22 Jan 2010

kul 7.30am....sumer dah tercongok kat dpn hotel...tunggu taxi...receptionist hotel dah siap2 tulis in chinese alamat epot utk tunjuk kat driver taxi...what a nice guy...hehehe

dari hotel ke Ba'oan epot lebih kurang 45minit....lepak2 jer kat tpt menunggu....tunggu kaunter check-in bukak...aku beli satu pack candy...waterchesnut...heheheh....aku tak tau apa waterchesnut ni....ingatkan something cam kacang la kan....tanya kat salesgirl tu...muslim ok? muslim halal? terpinga2 kwn tu...last2 dia angguk...aku tawakkal jer lah...lagipun nak kasi member2 cina/india kat kelas....

kul 9.15 kitorang check in...semua ok..alhamdulillah....peristiwa ngeri masa sampai tu lum ilang lagi...jln2 kat kedai2 bebas cukai...beli runner utk we....teko kecik2 kat my sisters...ingat nak ambik sapu tangan....so nice...sulam dia halus sgt....tp duit dah tak cukup....balance ada cuma CNY11 jer lg...nyesal beli candy td....kalo tak dah blh beli...

flight delay...mslh imigresen....pas 2 jam baru depart....nasi lemak aku sampai (order earlier)...pas mkn tido....bangun beli snikers....mkn....tido lg....sampai lcct kul 5.30 camtu....ambik taxi balik umah.....

~~ ini pengalaman pertama aku pergi travel dgn kawan2. kebanyakan trip diatur oleh yan dan thanks to airee sbb sgt terer baca map.

~~ kat china mmg kena hati2, senang sgt kena tipu jika kita lalai. dan please study dulu tpt2 yg kita nak pergi, dont expect org tempatan akan tolong kita since language barrier sgt besar kat china, aku tak soping satu apa pun masa kat china, cuma sempat beli souvenir utk my mom dgn my sisters kat airport.

~~ bagi aku HK satu bandar yg agak bz, bersih dan org2 HK mmg ikut peraturan. kalo nak merokok, diorang akan duk keliling tong sampah, bkn merokok sambil berjalan. sampah mmg takder. melintas jln pun bkn sebarang tpt. sgt behave okay diorang ni. public transport sgt efficient. aku naik train dan bus guna octopus card.

~~ aku tak byk sgt soping, cuma beli utk yg terdekat jer. for the whole trip, aku abis lbh kurang dlm rm2500, hostel, flight, train, mkn dan soping. destinasi bajet maaa

~~ lain org lain perangai...itu lah jwpn aku bila kawan2 tanya psl my travel buddies. senang citer aku akan hati2 for next time. interest jauh sgt berbeza wokkk....diorang kaki soping dan suka mkn kat tpt2 yg mahal. even hostel masa kat HK pun diorang tak puas hati since agak sempit. well...aku pun rasa sgt sempit, but if you want to travel on budget, you will get budget hostel. simple kan. toksah duk citer lah kalo ko nyer famili pegi mkn angin overseas akan duk hostel ibis. but anyway, experience ini akan kekal dlm lipatan sejarah idup aku, baik or buruk akan aku ingat sampai hujung nyawa....

0 Comments:

Social Profiles

Twitter Facebook Google Plus LinkedIn RSS Feed Email Pinterest

My Blog List

Social Share Icons

About us

Home Ads

Popular Posts

Blog Archive

BTemplates.com

Blogroll

About

Copyright © ^solo traveller ^ | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com