Friday, February 15, 2019

AL-FATIHAH....

15/9/2018

11 mlm : aku dan kakak aku ke depot pickup kereta....area heathrow airport...
mula2 dia bg yg ala2 alphard tu...
ya rabbi....besar kot utk aku drive...
mmg la selesa utk kami 6 org dan beg2 lg...
tp aku tak confident utk drive....

akhirnya dpt kereta kecik sikit...style estima...tp nama alhambra....
aku terus jer set gps kat phone
kami tak sewa gps...

baru 10 minit drive...
blm masuk highway pun lg...
aku dpt call dari abg aku...

dup dap dup dap....
kakak aku kat sebelah tlg jwb phone...
"emmm.....nok royak ni....kak ma takdop doh"

Innalillah......

ckp lebih kurang....kakak aku bg balik phone sbb aku set gps kat phone...
nasib aku dah set awal2 address hotel...
kalau tak mmg keras kat situ la dua org....
kami masing2 diam...
tak bercakap apa pun...

aku just drive shj....kepala tak tau kat mana...

jln dpn hotel kami plk tutup sbb ada pembaikan...
berpusing2 kami utk cari jln masuk...

sblm pegi pickup kereta...
kakak aku ada minta izin dgn hotel berhadapan hotel kami utk park kereta...
dia bg kami park kat tpt manager dia dgn syarat ambik kereta sblm jam 8 pagi...

pastu disebabkan tak leh nak fokus...
kami lupa kami bincang dgn hotel mana satu dan lupa petak mana...

kakak aku keluar pergi cari balik receptionist tu...
tp tak jumpa...

aku dlm kereta dah tak tentu arah...
ntah apa aku buat tetiba enjin kereta mati...
cuba nak start...tak mau dia...

kakak aku call anak buah aku yg lelaki utk tolong...
rupanya kereta tu bila nak start kena tekan sikit pedal minyak...

masuk bilik....tgk mak aku blm tido..
rupanya dia tunggu kami balik...

kakak aku pandang aku...
aku angkat bahu tanda tak tahu...
kami masih berfikir mcm mana nak ckp kat mak aku yg kakak aku baru meninggal...
kami decide esok shj baru ckp....sbb kat london time tu dah kul 1 pagi...
if anything happen....biar lah waktu siang...

16/9/2018

lps solat subuh...
kakak aku pergi kaunter hotel utk minta extend sehari lagi...
pergi bilik anak sedara aku yg pompuan...
anak kakak aku yg sulung doktor...kerja kat NZ....
dia join aku ke hokkaido dan terus sambung london

kakak aku discuss dgn anak dia...
if jadi apa2 kat mak aku...anak dia dah standby...

mak aku baru abis solat dan sedang baca quran...
kami keliling mak aku....
dan ckp....

Allahuakhbar.....
mak aku sgt tenang terima berita ni...
mungkin sbb ini dah anak ke-4 yang pergi dulu...

time ni baru aku betul2 nangis...
dari dpt tahu berita mlm tadi sampai ke subuh aku tak nangis....
dlm kepala aku hanya kosong...
tak tau nak fikir apa...

sepatutnya pagi ni kami ke manchester...
terpaksa cancel...
memandangkan mak aku tak sihat...
dan dgn berita mcm ni...
bimbang terjadi apa2...

kami call anak arwah....
anak arwah merupakan cucu sulong mak aku...
dpt tahu semua sudah selamat...
arwah dah dikebumikan di tanah perkuburan banggol...
jauh dari kubur arwah ayah dan nenek aku...
keputusan suami arwah...
dikebumikan bersama dengan keluarga belah depa...

al-fatihah utk kakak sulung aku....
che azma binti hamid...61 thn
5/9/1957 - 16/9/2018



gambar arwah dgn mak aku...percutian bersama yg terakhir...dis2017

2 Comments:

Azra said...

al-fatihah
tabahnya hati seorang ibu T___T

liza said...

ya....yg nangis gila2 adalah kami...
mak rileks shj tp byk termenung

Social Profiles

Twitter Facebook Google Plus LinkedIn RSS Feed Email Pinterest

My Blog List

Social Share Icons

About us

Home Ads

Popular Posts

Blog Archive

BTemplates.com

Blogroll

About

Copyright © ^solo traveller ^ | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com