Monday, May 29, 2023

ex-TENANT

 saja nak cerita psl my ex tenant ni…

mcm diperbodohkan la plk bila pikir2 balik..


gini ceritanya…

sebulan or dua bulan sblm tu dia mesej aku ckp nak pindah…

aku kata ok lah….ckp kat aku awal seminggu sblm pindah utk aku dtg check kondisi rumah…

penting sblm aku pulangkan deposit…


pastu disebabkan sibuk menjaga arwah bonda…

aku jd lupa psl dia nak pindah keluar..


tup tup dia mesej aku tepat 27/6…tengahari..

ckp nak pindah weekend…

aku tak sempat reply sbb tarikh yg sama bonda menghembuskan nafas terakhir…


esoknya baru aku reply..

aku kata ok…jumpa hari ahad…


ahad aku gi apt utk ambik kunci…

masa ni tetiba dia kata wife dia akan jumpa aku sbb dia outstation..

wife dia plk positive covid…

aku kata just hulur kunci je..

bkn nak peluk cium bagai kan….


lps setel ambik kunci dan check kondisi rumah...

kami sama2 turun lif dan aku tanya la bini dia…

pindah mana? 

dia kata melaka…

ingat ni…MELAKA!!!


rumah nampak clear tp byk brg2 yg dia tinggalkan…

cth gelongsor mainan anak dia…

apa hal ko tinggal benda tu…ko nak suruh aku main ke apa…


aku ambik gmbar brg2 yg dia tnggalkan dan aku kata aku akan panggil indon clearkan rumah…

dan aku akan potong deposit…

terus si yusop (nama dia) mesej kata dia akan dtg clearkan…


benda ni dia tinggal kat aku???




brg2 mandi pun tinggal….




dah kena gi lg sekali apt tu…


hari yg dijanjikan tu...

kelam kabut aku nak cepat smpai sbb pikirkan dia dah takder access card…

takut tunggu lama kat bwh…

tgk2 dia elok je tnggu kat corridor dpn rumah…

aku kata….eh cepat sampai….blh naik ke takder kad…

dia kata boleh….


dia pun clearkan la rumah tu…

berdiri aku kat luar rumah sbb segan la nak masuk dlm rumah sbb bini dia tak dtg…

lama gak dia ulang alik buang brg2 kat tong sampah pukal kat bawah…

settle….


aku pun mulakan la operasi reno rumah….

sblm tu aku panggil cleaner (lelaki) yg keje kat bangunan tu dtg tlg aku tangggalkan kabinet…

masa ni cleaner ni duk mengomel la…

teruknya…byk nya sampah….org ni tak buang sampah ke…


masa aku ke mgt ofis utk letak deposit reno…

aku pi la cerita kat staf situ….

aku kata bg sewa kat org arab lg bagus dari org melayu…

byk sampah dan rumah kotor…

staf tu senyum je…


dua hari slps tukang buat keje…

aku dpt tahu yg si yusop ni sbnr nya pindah dua unit dari rumah aku…

tukang duk sembang dgn cleaner (pompuan) dan dari situ la dpt tahu..

mau tak terkejut aku…

dekat betul melaka dgn rumah aku…

jarak dua unit je…

hamlau betul…


kemudian aku tersembang dgn jiran parking kereta…

dia tanya akak baru beli ke rumah kat sini..

aku kata tak….sblm ni bg sewa…skrg nak pindah semula…

dia pun tanpa segan silu ckp…yusop yg sewa rumah akak tu…

tpt parking baru dia kat sblh ni…

hahahahahhaha……

selang dua petak dgn tpt parking aku woii

double hamlau…


nak tergelak pun ya…


aku tak paham knp dia nak menipu aku…

nak kata aku pernah offer rumah aku utk dia beli…tak pernah pun…

dia yg nak beli rumah aku ada lah…tp aku tak nak jual…


apa mslh dia…..knp dia tak nak ckp benda betul…

ckp je lah….

akak…saya dah beli rumah….saya tak nak menyewa rumah akak dah…

abis cerita….

ni duk ckp pindah melaka…

kan dah kantoi…


mungkin dia tak expect aku akan duk situ semula…

aku pernah ckp kat dia masa dia mintak aku jualkan rumah kat dia…

aku ckp yg aku akan balik duk situ..


dan skrg ni…

aku asik bertembung je dgn dia anak beranak…

kat lif…

kat parking…

kat lobi…

dah rumah satu level…

tpt parking pun satu level…

alahai…


aku buat bodo je…

buat2 tak kenal…

dia yg kemain menyorok…

mcm la aku blh lupa muka dia…


rasa diperbodohkan sgt2…😂😂

1) bini dia sanggup turun lif sama dgn aku…konon2 nak balik la…padahal lps aku hilang…naik semula ke rumah..

2) patut la rilek je duk tnggu aku dpn rumah wpun takder access card….dah rumah ko level sama dgn aku..

3) staf senyum je bila aku mengomel psl penyewa…padahal staf tu dah tahu sapa penyewa aku…dari penyewa rumah tukar status jd pemilik rumah selang dua unit…


mcm2 la manusia ni kan…

cerdik bhg masing2…

bodoh tetap ada…


0 Comments:

Social Profiles

Twitter Facebook Google Plus LinkedIn RSS Feed Email Pinterest

My Blog List

Social Share Icons

About us

Home Ads

Popular Posts

Blog Archive

BTemplates.com

Blogroll

About

Copyright © ^solo traveller ^ | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com