Friday, August 16, 2019

SABAH

13/7/2019

bangkit jer tido aku nampak sipi2 gunung kinabalu...
masih tertanya2 betul ke tu gunungnya....
sipi2 nampak gunung....excited weyyyy
pagi masih awal...kami keluar dan jln2 sekitar lodge...
sejuk.....mlm tadi hujan dan jalan masih basah...

dari tpt parking kereta....
dpn restoran hotel
kami tanya pakcik yg tgh turunkan sayur dari lori...
dia kata betul la tu gunung kinabalu...
hahahahahah tersergam indah.....
alhamdulillah....mmg sgt jelas kelihatan....
acara menurunkan sayur....ada pasar pagi kat sini...
mcm2 sayur ada...
nampak kurus kan aku??? hahahahahah


kami jln kaki sampai kawasan pasar pagi....
masing2 baru nak bukak payung jualan...

patah balik ke lodge dan terus sarapan...
free breakfast tp kena pilih satu menu sahaja...
aku pilih french toast dan kwn aku pilih scramble eggs..

dari balkoni restoran....feeling2 overseas kejap....

kami balik ke bilik dan bersiap utk check-out...
plan kami nak ke desa dairy farm 

jalan nak ke sini berbukit...
dgn viva boleh tahan nazak jugak....
tp selamat sampai.... 

kami tak masuk dlm pun...just ambik gambar kat luar dan balik....





stop kat gerai dpn entrance...
dah start berkabus....

kami singgah kejap kat pasar pagi...
aku beli serunding bawang merah dan halia...
kwn aku beli serunding tuhau, bunga kantan dan betik...
makanan suku kaum kat sini....
dan serunding ni aku tak jumpa pun kat kota kinabalu...


 kami meneruskan perjalanan ke kota kinabalu....
singgah kat kinabalu park...
masuk RM3 seorang...

kami berhentikan kan kereta bila jumpa satu pondok....
nampak ramai mat salleh berkumpul kat situ...
mereka dalam operasi mengambil gambar burung...
gigih.... 

menurut driver diorang...
kalau kami naik atas pun tak nampak apa2 sbb berkabus...
kabus sgt tebal....

kami tinggalkan kereta kat pondok tu kejap..
dan mendaki naik...
kepenatan tak cukup oksigen....
kami turun balik...



kami tak naik sampai atas....memandangkan agak tinggi dan aku tak yakin dgn viva....


viva kami tinggalkan kat situ kejap....


kemudian kami singgah kat pekan nabalu....
sbnr nya masa dtg smlm aku dah ckp kat member aku yg aku nak stop kat tpt jual rotan...
sekali kami stop tpt salah....pekan nabalu la pulak...
kat sini ada byk gerai jualan....

aku beli tshirt dewasa....ada yg RM18 ada yang RM20 sehelai
 tshirt kanak2 RM15
aku belikan key holder yg gantung kat dinding utk mak aku...RM25
kat pasar filipina kota kinabalu....harga RM45.. nasib la kot...

masa membeli kat sini...
tak sampai hati nak tawar menawar...
sbb rata2 penjualnya org kampung...
brp yg dia ckp....terus aku bayar...

kat toilet pekan nabalu...gunung kinabalu dah kena tutup kabus
last sekali kami singgat kat rumah terbalik...
adoi....ni la tpt yg paling menyesal aku singgah...
dah la harga tiket masuk mahal...tak silap aku RM12

tak ada apa ya kwn2...
masuk dlm rumah tu tak blh ambik gambar....
bergambar jer la ko dgn kereta terbalik dan toilet terbalik yg ada kat luar...
adehhhh nak gelak pun ada....


gamabr diambil oleh petugas kat situ...bdk ni kata sampai sini jer kak blh ambik gambar....
 akhirnya kami selamat sampai ke kota kinabalu....
terus ke hotel daya...janji dgn rental car...
ambik kereta kat hotel ni....

emmmm......kwn aku yg dah lama duk sabah dah pesan...
duk hotel ni elakkan tingat 9,10,11..
nasib baik kami dpt tkt 2...
hahahahaha....
no breakfast....harga satu mlm RM150...
bilik super kecik...nak solat pun muat2 jer...
dannnnnn pintu bilik air frosted...
aku kan....mmg tak leh terima la konsep frosted ni....
apake hal la nak buat mcm ni...
ingat moden sgt la tu....



pintu bilik air frosted.....terimbau kenangan kat london...kami mandi tutup lampu....
 mlm tu kami mkn kat waterfront...
hujan plk tetiba time tu...
meja belakang kami pindah duk sblh meja kami...
aku dengar jer diorang duk berbual...
rasa mcm ada bunyi kelantan sikit2...
bila ku amati betul2...
rupanya Dr Agus Yusoff...

balik hotel meredah hujan....
huhuhuhu

4 Comments:

syieda said...

Babe...serunding tuhau tu apeeeee
Wei nape x boleh duduk tingkat 9-11 tu? Nebes pulak aku

Bibie Karim said...

Datang KK tak roger aku wei. Kalau x boleh bawak lepak2 ngopi.

liza said...

syieda...
tuhau tu mcm herbs la...kami mintak jugak nak tgk pokoknya...dia kata takder...kena masuk hutan tgk...hahahahah

kwn tu pernah kena kacau....ada entiti yg duk kat tkt2 tu...hahahahahaha

liza said...

bie...
alamak lupa plk ko kat KK....hehehehee
lain kali kita ngopi2 ek....

Social Profiles

Twitter Facebook Google Plus LinkedIn RSS Feed Email Pinterest

My Blog List

Social Share Icons

About us

Home Ads

Popular Posts

Blog Archive

BTemplates.com

Blogroll

About

Copyright © ^solo traveller ^ | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com