Tuesday, June 2, 2020

TRAVEL WITH FRIENDS VS TRAVEL WITH FAMILY

Aku mulakan dgn sejarah travel aku yg start thn 2008

Lokasi : mekah dan madinah
- pertama kali buat passport
- pertama kali isi permohonan ke luar negara
- pertama kali naik flight lebih sejam
- travel dgn mak; abg sulung dan family; kakak dan family; sorang kakak (semua sekali 11 org)
- semua diuruskan oleh pakej. Tahu2 dah sampai


2009
Masih takut2 utk travel sendiri so tak gi mana2

2010
Lokasi : hongkong dan shenzhen
- pertama kali join travelmate yg kenal dari forum cari.com
- jadi galang ganti sbnr nya sbb travelmate dia tarik diri pastu last minute join balik
- Semua iti travelmate susun. Aku ngikut jer
- agak frust sbb aku nak naik tram bertingkat kat hongkong tp dibakulsampahkan idea aku. Pada aku tram ni icon utama hk sbb dari kecik duk tgk citer hk,tram ni sentiasa ada
- aku bawa diri jln sorang2 masa hari last-kelam kabut member lain cari. Time tu mana ada wasap bagai. Phone pun kalau terima message kita yg kena byr, tak silap aku rm2 per text.
- serik dah nak travel dgn org tak dikenali..


2011
Lokasi : sydney dan melbourne
- lg sekali aku gi ngan kwn yg kenal melalui forum cari.com. Konon serik kan...hehhe
- iti pun travelmate sediakan
- sbb travel berdua maka dia takder la tinggalkan aku dan aku pun tak tinggalkan dia..
- semua ok sbb iti dia cover semua tpt yg mmg dlm list aku
- lost contact sebaik shj mendarat di LCCT
- hahahahhaa kwn masa tu je kesahnya


2012
Lokasi : jeju, busan, gyeongju, seoul
- kali ni gi dgn kwn aku masa sekolah
- first time jumpa after lebih 15 thn
- iti aku yg prepare
- belajar mcm mana nak book hotel, tgk street view utk check lokasi hotel, transport dll
- sgt enjoy dgn pengalam baru
- aku namakan dia travel buddy 1


2013
Lokasi : europe (8 negara)
- kali ni travel dgn kwn ofis plk..
- nak kata baru kenal tak jgk, dah lama kenal pun tak jgk. Dia kwn boss aku sbnrnya....level org atasan la. Tp masa birthday aku dia bg aku hadiah jam. What a surprise!! So aku rasa dia okay...hahahaha
- tarikh kami gi slps raya puasa, maka sepanjang bln puasa tiap2 mlm aku solat hajat minta dipermudahkan semua. Maklumla travel selama 18 hari dgn kwn boss aku weyyy. Hahahahha
- iti kami bahagi2 buat. Ada negara dia cover, ada negara aku cover.
- masa ni byk betul belajar mcm mana nak arrange semua ni. time ni rasa aku dah blh bukak bisnes travel agent ni
- sgt enjoy...satu pun takder yg tak best
- aku namakan dia travel buddy 2....sbb dari kwn boss dah jd kwn aku...hahahahaa


2014
Lokasi : nagoya, hiroshima, kyoto, shirakawago, tokyo
- pegi dgn travel buddy 1
- sbb dah kenal lama, semua jd senang
- iti masih aku yg prepare
- smpai ke sudah member aku ni pening dgn peta jepun dan nama2 bandar jepun...
- aku demam teruk masa nak ke kyoto dan hiroshima
- time ni baru nmpak kebolehan member aku organise jadual kami sbb aku flat gila babas time ni
- terima kasih tak terhingga kat dia sbb kalau ikut kepala aku dah lama duk rehat kat hotel je tak gi mana2


2015
Lokasi : mekah dan madinah
- second time pegi mekah dan madinah
- gi dgn family...7 org semuanya
- sbb faktor keuzuran mak aku, kami ambik pakej yg hotel dpn masjidilharam...byr lebih sikit
- semua ok....wrapping bag dpt tajaan dari sorang hamba Allah yg satu pakej...semua dia byr kan...


Lokasi : guilin,china
- Lg sekali dgn travel buddy 1
- kali ketiga trip dgn dia. dia dah faham aku, aku dah faham dia
- sbnrnya kami book cruise tp saat akhir dibatalkan
- ambik pakej sbb masa tempah cruise melalui agen so dia tak pulangkan duit tp tukar destinasi
- private tour
- sgt horror ok. Oleh krn aku selalu travel sendiri, iti sendiri, bila kena ikut pakej sgt la tidak best
- siap gaduh2 manja dgn travel agent yg kat malaysia sbb aku buat komplen


2016
Lokasi : north island, new zealand
- time ni aku dah sakit
- aku gi pun sbb famili ada sekali
- semua kakak aku yg arrange
- aku jd driver kat sana
- semua ok sbb jln dgn famili kan...


2017
Lokasi : india
- kali ni aku gi ngan travel buddy 2 yg time ni dia dah jd kawan aku dah..
- second trip dgn dia slps episod europe
- pun guna pakej sbb aku tak mampu dah nak susun iti
- sesungguhnya kalau ambik pakej...byk yg kurang...ada jer yg tak kena

Shimla
Lokasi : sydney dan melbourne
- trip kedua thn ni
- trip kedua dgn famili
- semua pun kakak aku yg susun...
- dia book hotel...tiket...susun iti dan segalanya...
- again...aku jd driver sepanjang kat sana


2018
Lokasi : Hokkaido dan Tokyo
- kali ni pegi dgn travel buddy 1 dan anak sedara aku
- trip bertiga tak brp best sbb susah nak cari bilik yg sesuai
- aku dgn member aku ni dah ngam dah sbb ni kali keberapa dah kami travel sesama....saling faham memahami...
- tp ni trip aku yg pertama dgn anak sedara aku.... Aku tak tau sgt style dia travel mcm mana...
- agak lain la sikit trip kami kali ni...selalunya aku dan member aku akan mkn besar (mkn kat restoran la maksud aku) sekali atau dua kali jer sepanjang trip kami...tp kali ni hampir setiap hari...sbb anak sedara aku suka mkn...terpaksala dua makcik ni ikut...
- terbabas jgk belanja sepanjang kat sana sbb asik mkn kat luar jer...
- dan hokkaido ada gempa bumi...terpaksa tido kat shelter...


Lokasi : London
- trip kedua aku ke london...
- trip ni sambung terus dari yg jepun...aku transit jer kat klia pastu terus naik flight ke london
- trip famili jugak...
- kakak aku jgk yg susun semua
- aku sbg driver
- kali ni aku seret curb dan menyebabkan kerugian hampir rm6000 pada kereta yg disewa
- mcm serik dah nk jadi driver
- syukur dan terima kasih sbb kakak aku tak salahkan aku...kalau travel dgn member2...ko rasa mcm mana? Diorang akan share kos kerugian ke ko sbg driver yg kena tanggung sorang2?
- aku tiada jwpn utk yg ni sbb sepanjang travel ngan my two travel buddies....kes mcm ni tak pernah berlaku...yg mirip2 pun tak pernah...harap2 takder la experience nya....nanti kacau hubungan...


2019
Lokasi : Turki
- trip dgn famili
- kakak aku arrange driver dan tour guide (aku dah serik nak drive)
- aku wat solo trip ke cappadocia
- semua okay



2020
Lokasi : patutnya balkan bln mac
- trip dgn travel buddy 1
- terpaksa tunda sbb covid-19
#stayathome

Kesimpulannya...aku travel cara aku...aku lebih suka plan sendiri dan buat bekap plan byk2..luckily dua member aku (member sekolah dan kwn boss aku yg skrg dah jd one of my best friend)...ikut jer aku. Tak dinafikan ada jgk la episod hati terguris tp cpt2 cover balik....pasal ambik gmbar pun blh kecik hati...lumrah manusia....janji tak simpan dlm hati...

my two travel buddies ni tak pernah berkira psl mkn...enjoy je mkn apa pun...kalau hari ni dah mkn mahal....esok mkn murah2...pernah masa kat europe kami mkn roti cicah sup segera stret dua hari....jimat punya psl...sbb apa...ada setengah org jenis yg nak mkn full meal...sanggup beli bhn masakan dan masak....oooo kalau aku tak la...ko dah penat2 ukur jln....pastu nak pikir nak masak plk....aku sejenis yg simple dan pemalas...benda2 mcm ni blh jd penyumbang kpd pergaduhan...lbh baik elakkan....jd kan faktor pemalas tu sbg reason ko utk mkn benda yg tak perlu masak yo yo or...setakat masak maggi ke masak sup segera ke ok laaaa....tp kalau smpai nak buat nasi lemak bagai tu....adoiiii not my cup of tea la...

But again...ni personal opinion aku...lain org lain cara travel...cth anak sedara aku...dia suka mkn...bkn suka masak...jd diheretnya kami masuk hampir semua restoran halal kat sapporo...pasrah...nak marah kang kecik hati...last2 aku yg minta maaf kat travel buddy 1 sbb lari bajet....heheheheeh

Dan lg satu...my two travel buddies ni tak berkira psl duit...aku plk yg jd kerani akaun diorang sbb kena buat book keeping setiap hari....kalau nak menipu blh sgt...depa akan byr jer brp aku ckp...hahahah....aku plk yg kdg2 naik angin sbb bila tnya mana resit...hilang. Abis tu brp aku nak kira kalau resit hilang?? Benda2 ni pun blh buat gaduh tau. Pendekatan terbaru....kami akan bahagikan sapa byr apa. Cth kalau aku byr transport....kwn aku akan byr mkn...beza tu byr la balik....harmonikan kaedah...

Dan travel sesama ni kdg2 blh jd pergaduhan kalau interest tak sama...mcm pengalaman aku gi HK...depa suka shopping tp aku nak sight seeing....salah aku sbb main join org...so redha la...tp dgn my two travel buddies ni...depa sejenis manusia yg tak suka shopping tp suka santai2....kesian jgk kdg2 sbb aku yg buat iti...packed iti aku....takder masa nak lenggang kangkong...tu yg ada masa depa akan sound aku....hehhehe....tarik nafas dan enjoy yourself....ko yg buat iti bkn iti buat ko...adjust here and there...

Trip dgn family was good sbb semua kakak aku uruskan....aku hanya jd driver setia shj....dan kalau kakak aku yg sorang lg join....kakak aku ni yg akan masak dan kemas2 semua....ada tugas masing2...aku happy jer sbb aku dah drive kan...hahhahahah

Cuma kalau trip dgn famili....kena sediakan modal yg byk....sbb hotel2 yg kakak aku tempah akan ambik kira faktor kesesuaian mak aku....ada access utk wheelchair....bilik ground floor atau bangunan ada lift...dll. Jln pun kena ikut speed mak aku...kalau mak aku nampak dah penat....jom balik rehat....hehehheh...sbg driver aku kena sentiasa bersedia...

Mak aku suka shopping.....jd pengajaran nya....pilih la lokasi yg ada tpt shopping....mak aku tak hepi dah tgk laut2 bagai...gunung2 semua tu....dan mak aku suka cruise....aku plk yg tak tahan mabuk...

Kesimpulannya trip dgn famili lebih kpd khas utk menggembirakan mak aku. Interest sendiri tolak tepi...

2 Comments:

Nieda Ramly said...

bila la nak terbang lagikan ?

selamat hari raya .

liza said...

tgh2 thn dpn baru clear semua kot...

doakan yg baik2 aja...

Social Profiles

Twitter Facebook Google Plus LinkedIn RSS Feed Email Pinterest

My Blog List

Social Share Icons

About us

Home Ads

Popular Posts

Blog Archive

BTemplates.com

Blogroll

About

Copyright © ^solo traveller ^ | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com