Tuesday, January 19, 2010

day 4 (shenzhen) 21 Jan 2010

yeah....the biggest mistake yg aku wat...
1. topup octopus card HKD50
2. naik cab dari lohu ke muslim hotel CNY200 per taxi

octopus card yg tak sempat nak redeem

bangun dah kul 8am...ari ni takder acara nak kemana2...kuar bilik nampak azian tgh surf internet...awal minah ni bangun....tarik kusi duk sembang ngan dia....dia kata kul 10.30 kita gerak pegi shenzhen....kalo sempat leh pegi Windows Of The World....ok..aku angguk jer...

masuk bilik...mandi dan kemas2 brg....kul 10.30 aku kuar bilik....ms dina kata budak2 tu kuar gi bekpes....i dont think so....tentu nak soping lg...isshhh....kata 10.30 nak gerak.....aku tunggu sampai kul 11....tak jugak muncul2....aku pun nak kuar lah jugak.....heheheh

pegi la mall kat dpn tu.....byk lg kedai lum bkk...even dah kul 11 lebih dah tu...kalo kat malaysia sure kita akan kata....kedai melayu...camni ler...kalo cina tentu dah bukak....hehehe.....tp ni org cina la ni.....kul 11 pun lum bukak kedai lg...mungkin diorang rasa agak safe kat bumi sendiri berbanding kalo bangsa cina di malaysia...semua kena wat sendiri....hishhh 4 thn aku geng ngan bdk2 cina....aku paham sikit sebanyak apa dlm kepala diorang....ok back to my journal...

pusing2 mall....ala....ada satu kedai tu....nak masuk....tp lum bukak...kalo beli kat naeim sure dia suka....tp apa nak wat....takder rezeki naeim nak ada miniature kecik2 geng2 naruto....ori babe....hehehe

kul 12pm azian dah call...tanya aku kat mana....jap jap....saya balik...heheheh....sampai jer hostel...semua dah get ready dah....aku ambik bag...bg kunci kat airee...since dia sorang akan balik dari HK...so kita 3 org pun jln laaa....pegi mongkok east....ambik train ker lohu...

train sampai....ada 2 coach yg aku tgk takder org....berlari aku masuk...dah dpt duduk....aku pandang kiri kanan....apahal lain mcm jer coach ni....dah lps 2-3 stesyen....baru aku pasan...aku masuk 1st class coach....makkkkkkk.......apa nak wat ni???? aku baca notis tampal kat station....if kena tangkap....kena denda HKD500....gilossss....

elok jer lg 1 station nak sampai lohu....aku menyelinap masuk coach economy....sib baik pintu antara coach tu tak kunci....lack gak security dia...tp naper tak ramai org wat cam aku ek....bagus2 la org HK ni....heheheh...azian tersengih nampak aku....terus tanya aku pegi mana....heheheh.....rupanya dia ada jerit masa aku lari masuk coach tu....tp excited nyer psl...tak dengar....hahahaha

sampai jer lohu....cuak gak aku...selagi aku tak kuar dari station ni aku rasa aku tak selamat lg...manalah tau ada cc tv ker apa kan...pas dah kuar....baru pasan kitorang tak redeem octopus card....waaaaa......ada lam HKD70 lg dlm tu....isshhhh....

ambik taxi pegi muslim hotel....cina tu mintak CNY200...kitorang terus byr...assume jauh la....sekali tak sampai 5 minit dah sampai....waaa.....kena tipu lg....utk mengesahkan kitorang kena tipu.....pegi la tanya kat receptionist hotel tu....dia kata cuma CNY50 jer patut nyer....waaaaa.....kitorang dah rugi CNY150 ooooo.....gilaaaa....jahanam org tu....

lps check-in...terus pegi lunch...tkt 2 hotel tu gak...order nasi....ayam....daging....sayur....sumer sekali CNY93....waaaa.....murah2....pastu sedap...dan byk....siyes byk....cam utk 5 org mkn....kat sini lunch sumer minum gree tea ngan air suam...waaaa...aku ngan zana order orange juice....sampai sudah tak sampai2....hampeh tul....

muka cina shenzhen lain sikit ngan cina HK...cina HK cam cina malaysia...moden...cina shenzhen cam cina cina lah....muka bulat...mata sepet...putih dia pun lain sikit....hehehehe....tp senang nak cam....kalo muslim sumer pakai kopiah....

pas mkn...balik bilik...tido....kul 6 terjaga...azian ajak pegi jln2...cari dongmen....tukar duit kat kedai sblh hotel....gila cikai kedai...heheheh...tanya direction ngan polis...hampeh tul...sumer tak leh ckp english....adeh....pas berpusing2 cari dongmen hampir 1 jam....kitorang decide balik hotel lg bagus....airee.....we need you....heheheh

pas rehat2....turun pegi mkn....aku order kuey teow goreng (errrkkkkk.....tak best lansung)....azian order mee goreng (rupa sama cam kuey teow aku jer) zana order nan ngan kari ikan....haaa yg ni best....pastu aku ambik orange juice....bls dendam yg tghari td...sekali orange juice....grrrrr...tak sedap nyer....at last aku teguk jer green tea tuuu...semua sekali CNY125...mahal la pulak.....

pastu balik bilik....sumer tido....

0 Comments:

Social Profiles

Twitter Facebook Google Plus LinkedIn RSS Feed Email Pinterest

My Blog List

Social Share Icons

About us

Home Ads

Popular Posts

Blog Archive

BTemplates.com

Blogroll

About

Copyright © ^solo traveller ^ | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com