Wednesday, July 8, 2020

PERKAHWINAN

gambar sekadar hiasan..
isu yg dulu2 sgt sensitif pada aku..sekarang sudah biasa dgn gurauan, sindiran dan pertanyaan org sekeliling...kdg2 aku sendiri yg buat joke psl kawen...bkn sbb putus asa...tp makin dilayan makin jauh hati...

aku menulis ni sbb rasa mcm nak share satu perkara yg berlaku pada aku 5-6 thn lps...

ada satu kuliah agama diadakan di tpt keje aku...oleh krn ustaz tu bkn calang2 org....aku pun join la...tajuknya fadilat Al-fatihah....

best ustaz ni....ceramah dia diselang selikan dgn jenaka...terhibur...

tapi....ada satu ketika

ustaz ni share cerita ada pasangan ibubapa dtg jumpa dia utk minta air penawar atau bacaan2 yg sesuai bg anak perempuan mereka....kerana sehingga umur dah lebih 30 thn tp masih blm bertemu jodoh....

disini...aku sendiri mengharapkan ustaz akan share bacaan2 doa yg sesuai...tp lain jd nya...

aku masih ingat kata2 ustaz tu...

“dtg jumpa saya minta doa utk anak yg belum kawen. bila ditanya anak umur brp? sudah 30thn lbh. patutnya kalau nak minta doa, dtg masa umur anak tu blm baligh...sbb kita tak tahu bila Allah akan angkat doa kita. kalau 20 thn, masa doa umur anak 7 thn, nnti umur 27thn kawen la dia....ini umur dah 30thn lbh baru nk dtg minta doa, Allah angkat doa tu 20 thn lagi, umur 50thn la baru kawen...”

aku terkesima...

salah mak ayah aku ke aku belum kawen? salah ke mereka tak gi jumpa ustaz minta doa awal2?

tanpa byk soal....aku terus bangun dan blah....

pada aku....wpun dia cuma ingin berjenaka tp isu sebegini sgt sensitif....soal kawen lambat atau awal bukan urusan kita...siapa yg tahu apa yg kita doa setiap hari? siapa yg tahu apa yg ibubapa kita doa utk anak2 setiap hari? sekurang2 nya ibubapa itu ada ikhtiar utk percepatkan jodoh anak mereka...jgn la ditempelak sebegitu...

dan skrg bila nampak shj muka ustaz itu keluar di media....terus aku off kan. kesan nya sgt mendalam utk aku....


1 Comments:

notie said...

Sesungguhnya Allah maha mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya. Apa pun bersyukurlah diatas segala limpah kurniaNya buat kita hambaNya yang kerdil.

Social Profiles

Twitter Facebook Google Plus LinkedIn RSS Feed Email Pinterest

My Blog List

Social Share Icons

About us

Home Ads

Popular Posts

Blog Archive

BTemplates.com

Blogroll

About

Copyright © ^solo traveller ^ | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com