Friday, December 16, 2022

BALKAN

suhu 1 darjah time ni....

balkan ni aku plan gi secara diy thn 2020...

dah covid...tertanguh 

maka plan utk 2022 plk...

kali ni gi dgn pakej sbb dua kakak aku nak ikut...


10 hari 7 mlm...

start dari skopje naik ke atas sampai zagreb

transit satu hari kat istanbul dan dpt free day tour masuk istanbul...


aku cerita yg tak best dulu...

1) transit kat istanbul sangat mengarut

breakfast dan lunch provided...

bawa masuk hagia sofea dan blue mosque

pastu tetiba ada masuk kedai jual leather...trap ni...

kami semua pakat bersidai luar kedai....tak masuk

dah la nk dtg sini kena jln kaki hampir 2km...keje gila


2) setiap mlm tukar hotel

understood la sbb cover 5 negara...cuma penat...

 

3) winter....maghrib kul 4.30 ptg

byk tpt yg gila2 aku nak gi cuma dpt sejam je...

dubrovnik - sejam je....cukup? tentu la tak...sbb apa sejam je??? sbb nak masuk bosnia utk lunch..

kami tak bermalam kat dubrovnik....kena cross border masuk bosnia utk lunch dan solat....

 

4) solat

aku tak ckp tak bagus ada time utk solat....tp bila join pakej menjanjikan 'menjaga solat' maka mereka kenalah bg tpt solat yg proper means islamic center atau masijd..

makcik pakcik yg join pakej ni mmg nak solat tpt yg proper....sejam kat masjid shj...pada aku buang masa sbb selalu kalau travel sendiri...ko solat je kat mana2 yg bersih....15 minit dah siap...

 

5) makanan halal

pakej included makan...3x sehari....

breakfast dan dinner kat hotel...so tiada masalah..

lunch yg masalah sbb pakej ni dia ada restoran2 panel diorang....

sbb tu la perjalanan mcm turun naik sbb kena makan kat restoran tu...

cth kat dubrovnik....sampai dubrovnik kul 10 pagi...

cong ceng cong ceng dengar tour guide duk cerita.....pastu ko diberi sejam je utk meronda sendiri...

kul 11.30 dah kena berkumpul balik sbb nak cross border...

lunch dan solat kat bosnia iaitu pocitelj...

kat border je dah 1 jam....

akhirnya lunch kul 3 ptg...

kelam kabut solat sbb mahgrib 4.30 ptg... 

kenapa tak lunch dan solat kat dubrovnik???

sbb tiada panel restoran kat situ dan tiada proper masjid utk solat....jd terpaksa berkejar utk cross border...

kalau lambat terlepas solat....sekian...


6) ahli rombongan

ada satu famili dgn anak2 6 thn dan 9 thn...

ada pasangan warga emas

bkn apa...pada aku utk famili dgn anak2...lbh elok ambik private package..

tak byk beza pun harga pada aku....janji ko selesa satu famili travel..

utk wagra emas plk....trip mcm ni agak kesian utk depa...

sbb setiap pagi dan mlm kena tolak beg...

sbb setiap mlm hotel berubah...

mmg la pakat tolong tp bila kita pun kelam kabut dgn brg sendiri...

agak terhad bantuan yg blh diberikan...

same goes to family....bila kita tak tlg....siap kena sindir dlm wasap grup...

ek eleh....tlg2 jugak tp brg kita sendiri pun tertinggal2...

tour guide??? apa dia buat??

dia kata dia hanya pastikan perjalanan berjalan lancar...

hahahhah....mangkuk betul...

aku pun nak jd tour guide camni...


skrg benda best plk...

1) blh kenal ramai org

bila berjalan dlm group seramai 19 org...mcm2 la perangai...

seronok sbb saling tukar cerita....

yg paling best...bila paginya kami sebok la tnggu fashion masing2....

nak ootd la kan....pastu bila tengaharinya....fashion semua dah kelaut...


2) mkn teratur

takde la mencari2 kedai mkn halal...

semua tanggung beres....cuma bila ko tak mkn kambing....dia ganti dgn cheese....hikssss..

kesian kan....tour guide kata....mentaliti je kambing ni darah tinggi...

bkn mslh mentaliti bang....mslh ko mmg tak leh telan kambing....


3) hotel best

sepanjang trip duk 7 hotel yg berbeza...

semua hotel tip top....

 

4) cross border

kakak aku siap perli aku lagi...

ko nak dtg sendiri balkan?? dtg dgn tour guide org dia pun berejam tnggu...

hehhehe so aku rasa ada kebaikan jgk la aku dtg dgn pakej sbb kerja2 kat border semua guide yg uruskan...

 

5) tpt2 menarik

masa aku plan trip diy aku....ada je tpt yg aku terpaksa skip sbb tak jumpa cara nak gi situ..

bila dgn pakej....ko dpt semua tu....advantage la...

 

secara keseluruhannya....aku okay je dgn pakej cuma rasa menyesal sbb dtg winter...

kalau musim lain mngkin agak seronok...


0 Comments:

Social Profiles

Twitter Facebook Google Plus LinkedIn RSS Feed Email Pinterest

My Blog List

Social Share Icons

About us

Home Ads

Popular Posts

Blog Archive

BTemplates.com

Blogroll

About

Copyright © ^solo traveller ^ | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com