Monday, September 16, 2013

EUROPE TRIP DAY 4 (PARIS)

31-08-2013 (SELAMAT HARI MERDEKA MALAYSIA!!!)

Mode of transport : Eurostar (London to Paris), Bus & subway (around Paris)
Hotel : Hotel Cambrai (eur65 per person for two nights)
Places : Day 1 (Arch De Triomph, Eiffel Tower) ; Day 2 (Sacre-Coeur Basilica, Museum Le Lourve, Champs Elysee)

Huhuhu aku sambut merdeka kat london u thn ni....hahahaha

Lps settle urusan check out, kami jalan kaki ke St.Pancras Station utk ambik Eurostar ke Paris.

Amboi...siap scan bagai....tp train ni mmg best. Laju dan lansung tak perasan bila lalu tunnel ke Paris...2 jam lbh kurang sampai lah kami ke Paris Gare Du Nord. Station ini yg akan menghubungkan semua train international mcm nak ke Belgium, Germany ataupun Italy.

nota: perlu ingat, dtg lebih awal dari waktu tiket sbb beraturnya blh tahan panjang

st.pancras station

Hotel Cambrai adalah tpt tidur kami di Paris utk 2 malam. Dari Dare Gu Nord cuma 5 minit jln kaki.

Check-in hanya blh lps kul 1, tapi blh tinggalkan beg tanpa caj. Kami jln2 sekitar tu cari kedai makan. Jumpa satu kedai kebab halal...sedap...€6.50 set dgn coke.

Settle check in dan solat, atas bantuan staf hotel cambrai kami naik bas no.30 menuju ke Arc De Triomphe. Tiket bas kalo tak silap aku €2, tp sbb kami tak tahu perlu byr pada driver, maka kami dgn selamba saja naik ikut pintu tgh. Tak byr pun, tp jap lagi ada lah habuan kami. Allah itu maha adil.

arc de triomphe

Arch de triomphe ni terletak ditengah2 bulatan (roundabout). Untuk sampai ke sini boleh guna laluan bawah tanah, lebih selamat.

Apa snbr nya arc ge triomphe ni? Apa yg aku ditulis dlm wikipedia, ia adalah tugu peringatan yg dibina bagi memperingati pejuang2 yg gugur. Mungkin sama mcm tugu kebangsaan kat kuala lumpur la kot. Setiap tiang yg bercantum menjadikan satu segi empat tu sbnr nya ada maksud bg setiap satunya. Nama2 parajurit diukir di sepanjang tiang ni. Dikisahkan, abu mayat Napolean pernah diarak disini.

Lepak kejap dan ambik bas 31 ke Eiffel Tower. Kali ni kami byr tiket bas kat driver. Sebut saja Eiffel Tower, dia dah faham.

dari jauh

Lama kami lepak di dataran menghadap Eiffel Tower sambil tgk satu kumpulan street dancer menari dan nyanyi lagu Michael Jackson.

Ramai betul mat itam duk jual2 souvenirs Eiffel Tower. Semua dtg suh kami beli keychain dan ckp one, one euro. Org kelima kot yg dtg, baru kami beli, kami beli 10 dan byr €10, dan aku saja2 mintak satu free. Tak sampai lima minit, dtg satu lagi mat itam jual keychain yg sama five for one euro. Aku ingat salah dengar, dtg lagi mat itam, pun ckp benda sama.

Ya Allah, tadi aku naik bas tak byr tambang, terus kena cash kat sini €8. Insaf sekejap.

Jadi pada semua, kalo keychain spt di bawah ni, harga nya cuma €1 utk 5-8 ketul, kecuali yg dpt dari aku, harganya adalah €1=1...huhuhu

dah dekat dah....GILA besar

bye bye ...hingga jumpa lagi

Kami tunggu sampai mlm utk tgk Eiffel Tower bermandikan cahaya lampu. Cantik sgt...terpegun kejap.

Kemudian kami ambik bas no.31 utk balik ke hotel dan bas berhenti betul2 dpn pintu hotel. Seriously, betul2 dpn pintu hotel, lima langkah jer nak masuk hotel.

Ambik air panas kat hotel dan masak maggi utk mkn malam. Dapur terletak satu tingkat bawah dari tpt reception, agak sunyi dan agak scary. Kami cepat2 ambik apa yg kami nak dan terus ke bilik. Hotel ni ada lif tapi kecik sgt2. Hanya muat 3 org shj sekali masuk.

Hotel ni takder aircond, so kena bukak tingkap bg angin masuk, agak bising dengan kereta lalu lalang kat bwh dan jalan ni adalah laluan ambulan.

Nota:kalau bukan tpt ni dekat dgn gare du nord, mungkin kami akan pilih hotel lain...

Tamat hari pertama kat Paris..

>>> Paris Day 2

5 Comments:

syieda said...

Ohsem la gambar eiffle tower tu..

liza said...

Tgk siang mcm besi buruk jer...tp bila mlm...cantikkkk

Unknown said...

Baca entry orang gi Europe...rasa nak repeat je lagi. Xpuas jelajah haritu. Huhu.

liza said...

kalo Paris rasa cukup lah sekali kot pegi...kalo I nak repeat pun mmg tak akan ke Paris...maybe pegi yg belah2 dkt Swiss sana...country2 sikit...peaceful..

Unknown said...

True. Teringin nak tengok belah country side, mesti happening. Macam Amsterdam, saya suka tempat tu. Tenang je.