Wednesday, September 2, 2015

GUILIN : TOTAL EXPENDITURES


Kali ni kembara aku bkn mcm selalu. Aku ambik ground arrangement dari wta travel (ofisnya kat shah alam). Pada awalnya kami ambik pakej cruise tp dibatalkan saat akhir. Keputusan diambil, kami plan ke guilin. 

Tarikh : 27/8 - 31/8

Tiket AA : RM739
Meal : RM24
Luggage share 30kg dua orang: tebus voucer (RM50)
Visa : RM130
Bayaran pakej : RM960 (4 hari 3 mlm)
   - hotel dua mlm di guilin (Ibis Hotel)
   - hotel satu mlm di yangshuo (Starway Hotel)
   - makan 2 kali sehari kat restoran halal dan breakfast kat hotel
   - airport - hotel
   - byrn masuk
       # Trunk Hill
       # Fubo Hill
       # Cruise 1.5 jam Li River (mula dari Yangshuo patah balik ke Yangshuo???)
       # Silver Cave
       # Shangri-la
       # 3 tpt wajip silk, bamboo products, herbs
       # English speaking guide
 Acrobatic show : 180 yuan pp
 Tips tour guide : 75 yuan pp

Tambahan satu mlm kami arrange sendiri:
Pakej ke Longji : 203 yuan + RM61 (Lychee Travel)
Hotel satu mlm : 114 yuan pp (Sapphire Hotel)
Taxi dari hotel ke airport : 60 yuan pp
Lunch kat Longji : 17 yuan pp
Dinner mlm last : 11 yuan pp + 5 yuan air oren (Endian Resturant)

Aku bawa cash cuma 1055 CNY = RM700 (kadar tukaran 0.663) dan pinjam kawan aku 32 yuan...huhuhuhu

Total : RM1,914.00 + RM700 + RM21 = RM2,635
Average Daily Spend : RM527 per day (tidaklah begitu murah dan tidaklah begitu mahal, tapi sbb guna tour guide so agak berpatutan)

Cerita sengal diri sendiri : Aku activate kad debit cimb aku utk kegunaan kat china, kot2 nak withdraw duit. Kad kredit lansung tak activate. Kwn aku plk tak activate kad debit cimb dia. 

Bila hari ke4, cash dah susut. Souvenir kat famili dan frens blm beli lg. Dgn megahnya aku ke atm utk withdraw duit. Sekali keluar...kad aku tak available. Rupanya aku nyer kad yg versi lama. Yg bankcard tuuuu....ahaks. Kwn aku try dia nyer kad, blh lps tp malangnya tak blh nak keluar duit sbb dia tak activate. Hahahahhaha

Dgn baki duit yg tak sampai 400 yuan, aku shopping la sikit2. Brg2 kat sini quite mahal. Fridge magnet pun 5 yuan sekeping. Ni FM yg style tak brp cerdik. Yg lawa sikit 10 yuan

Items yang aku beli :
1) Table cloth (longji) = 65
2) Shawl (2) = 30
3) Coaster = 35
4) FM (8) = 45
5) Cucuk sanggul (3) = 50
6) Shawl (2) = 35
7) Beg kraf = 15
8) Mirror = 10
9) T-shirt (2) =30
10) T-shirt (3) = 70
Tips utk nak shopping brg2 kraf kat Longji, better beli yg kat atas2 sbb lg murah. 

Silk yg betul2 silk hanya ada di Suzhou (menurut kata kawan cina aku). So hati2 bila nk beli silk. Tak jamin asli atau tiruan. Pernah jugak kwn beli, tapi sbnr nya satin...

Ringkasan brg2 yg aku beli spt di bawah :




Masa nak check-in balik, terkial2 kami nak tanya mana kaunter Air Asia...last2 msg kwn aku suh dia tulis mandarin. Hahahahaha. Kat China, google kena block, so tak blh nak guna google translate. Cara lain aku tak tahu. Nasib whatsapp tak disekat. Tapi wifi la pulak susah....aisshhhh

Nak beli baju utk anak buah lelaki pun terpaksa msg dia tanya...kena pulak aso yg jual tu tak tahu baca....nasib kwn aku tolong tulis sekali sebutan dlm rumi. Kawan2...kanak2 lelaki ialah 'nan ying er' atau 'nan hai'

6 Comments:

Azra said...

ooo pegi senyap2 jer yer
cepat update!

liza said...

Hahhahaha....sbb gi ngan pakej tu yg tak bersungguh sgt...

Zafirah Kama said...

Google kena block..? aiyooo

salam singgah...

liza said...

Yer kena block. Fb, blogspot, youtube semua lah. Me guna search engine baidu atau bing atau yahoo kalau nk cari apa2 info

Bibie Karim said...

Sibaik aku pengguna yahoo tegar juga. Tapi part youtube disekat tu macam hmmm aku survive ke x ni nanti gi China. Sobs betul. Sibaik watsapp lepas kan.

liza said...

Bie, ko install siap apps vpn kat phone. sampai china guna yg tu jer...aku tahu ni pun dah terlambat....sbb kalau nak install vpn kat sana mmg tak blh...block

Social Profiles

Twitter Facebook Google Plus LinkedIn RSS Feed Email Pinterest

My Blog List

Social Share Icons

About us

Home Ads

Popular Posts

Blog Archive

BTemplates.com

Blogroll

About

Copyright © ^solo traveller ^ | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com