Monday, March 14, 2016

NORTH ISLAND : WANGANUI (part 2)

Hari ini kami akan bergerak ke Wellington. Kakak aku dah check siap2 jalan nak ke sana, tak nak jadi mcm semalam. Slps confirm jalan semua, kami check-out dari Midtown Inn dan jalan2 sekitar Wanganui. 

Mungkin ramai yg tak pernah dengar nama ni, apatah lagi nak dtg sini. Wanganui merupakan satu bandar di barat NZ dan populasinya hanya 43 ribu lebih org shj. Tpt ni merupakan tpt anak sedara aku kerja. Kami singgah ni pun sbb kakak aku nak tgk tpt anak dia kerja, kalau tak rasanya kami pun tak dtg.

Bandar Wanganui ni ada byk jugak tpt shopping. Slps beli lunch, kami ke rumah anak sedara aku dan mkn kat situ. Housemate dia gi kerja, so agak selesa lah kami rehat2 sementara tunggu waktu zuhur.





Sempat ke pantai yg tak jauh dari bandar. Tapi lansung takder org. Sunyi sepi....cepat2 pusing balik. 




Rumah sewa anak sedara aku....sgt cozy lah bagi aku. Rumah kayu tapi sgt cantik. Rasa mcm duk rehat2 dlm resort tepi laut...hikss. Sewa by week iaitu NZD200 per room. Rumah ni ada 3 bilik dan skrg hanya dua org shj yg menyewa termasuk anak sedara aku. Every week akan ada org dtg utk tukar cadar, bersih2 rumah dll. Lagak mcm hotel kan...










Lps solat, kami melawat kejap hospital tpt anak sedara keje. Round sikit2 dan kami teruskan perjalanan.




Dah hampir 5 minit masuk highway, baru perasan aku tak isi minyak. Aisehhh,....mintak anak sedara aku check the nearest stesyen minyak, dia kata bandar Wanganui. What??!!! Terpaksa patah balik dan isi minyak. Buang masa kat situ.

Lupa nak share, harga minyak kat sini berubah2 ikut brand dan tempat. Paling murah aku isi minyak kat Rotorua, jenama minyak ialah Gull dgn harga NZD1.53 per liter. Paling mahal jenama BP kat Rotorua jgk iaitu NZD1.68 per liter. Beza sehari jer aku isi minyak tp harga lain2. Setiap kali isi, cuma NZD30 shj regardless of harga brp. Senang nak ingat...

Sepanjang trip ini, aku hanya isi minyak empat kali (NZD30x4kali=NZD120) dan NZD100 diisi oleh company sewa kereta. So kos keseluruhan adalah NZD220. Masa hantar balik kereta, minyak masih ada baki suku tank.


0 Comments:

Social Profiles

Twitter Facebook Google Plus LinkedIn RSS Feed Email Pinterest

My Blog List

Social Share Icons

About us

Home Ads

Popular Posts

Blog Archive

BTemplates.com

Blogroll

About

Copyright © ^solo traveller ^ | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com