Friday, July 6, 2012

SEOUL DAY 2

Itinerary utk hari ini ialah:
  1. Nami Island
  2. Handel & Gretel
  3. Itaewon
  4. Dongdaemun
Nami Island To reserve your seat, please call: 02-753-1247

Kami bangun seawal jam 6.30 pagi dan bersiap utk memulakan journey ke winter sonata island...wpun citer ni dah lebih 10 thn namun pengaruhnya tetap hebat.

Ringkasan perjlanan kami ialah: chungmuro sam-ga - jongno sam-ga (line 3)  dan jalan kaki ke tapgol park

bas telah sedia menanti dpn tapgol park

Sebaik sampai tapgol park dah ada satu famili dari indon yg tunggu bas yg sama. Tepat jam 8 pagi bas mula bergerak. perjalanan lbh kurang 1jam setengah. sempat layan mimpi jumpa junsang...hehehe. secara jujurnya takder apa pun yg menarik kat pulau ni, mungkin aku dtg salah season, rasa mcm kat malaysia jer..oleh krn kami ambik trip pergi balik dan time balik adalah kul 4 ptg, maka kami pun round lah pulau ni dgn perasaan yg sgt bosan..menyesalnya ambik tiket pegi balik..

ini lah nami island...org kata.....bkn aku kata...dtg korea jer mesti kena dtg sini....huhuhuhu...

rupa tiket (bas/feri/entrance) return

yeahhhh....aura winter sonata sudah masukkkkk
aku sebenarnya nak gi situ....tp couple ni lama betul duk bincang...bincang apa tak tau...

Slps ambik gambar kat junsang nyer patung, tpt first kiss diorang, tpt burung unta (tiada kaitan dgn winter sonata), kami cari tpt solat...ada satu surau kat tkt 1 dan bwhnya ada restoran halal, kami order bibimbap yg rasanya sungguh tidak sedap...

tpt solat

sementara tunggu kul 4, adoi lambat betul masa gerak, kami lepak dpn tasik sambil diskas mana nak pegi lps ni...aku suggest utk pegi handel&gretel, kwn aku pulak suggest pegi masjid itaewon dan tpt kain cotton kat dongdaemun....lunyai map train kami kerjakan, tandakan stop yg kami kena turun utk transfer train..pilih jln yg paling dkt with min transfer...kami setuju utk tidak guna t-money, dan aku akan byr mkn manakala kwn aku byr tambang train, balik hostel baru kira...inilah guna nya melancong dgn kwn sekepala...semua jd senang..

lepak sambil tunggu bas kul 4...bosannnnn
bas turunkan kami tpt yg sama iaitu tapgol park...kami jln kaki utk ker jongno sam-ga tp kami pilih utk ikut jln lain, jumpa ajussi lepak2 tepi tapgol park sambil main aji, ada jgk homeless yg tidur beralaskan kotak kat kaki lima, ada acara jual2 brg style lelong...inilah kehidupan...bkn semua dilahirkan senang...kami jumpa pasar malam...beli udang goreng mkn sambil jln...sedapppp sgtt...20 minit jgk kami ambik masa utk sampai ke jongno sam-ga...

direction utk ke handel & gretel:
jongno sam ga > euljiro sam ga [line 3] > dangsan [line 2] > national assembly [ line 9]

huhuhu tahniah cik liza...berjaya gak pegi cafe adik yesung...wakaka..

aku dalam cafe handel and gretel
dekorasi dlm handel & gretel

cafe ni sgt kecik okay...kami bernasib baik ada meja kosong, lps order minuman paling murah, aku start ambik gambar...takder lah menarik sgt pun dekorasi cafe ni, simple jer tp yg mahal nyer adalah ianya kepunyaan yesung....sengalll...dah puas ambik gambar kami melangkah keluar...elok jer terserempak dgn fans yesung kat pintu keluar, terus chinese tu tanya kami, is that yesung's brother sambil tunjuk kat namja yg jaga kaunter...tanpa pikir pjg aku iyakan aja...terus menjerit2 diorang....adoiii fansss *sigh* sorry lah agashi jika kami silap...

destinasi seterusnya....itaewon...tujuan utama nak menziarah masjid besar seoul dan beli kebab...

Direction : National assembly - yeouinaru (line 9) - gongdeok (line 5) - itaewon (line 6).

masjid seoul
berpandukan direction yang diberikan oleh peniaga kebab, kami berjalan menuju ke masjid itaewon. kiri kanan semua kedai, ada byk restoran halal, dan masyarakat kat sini rata2 org arab, tp masih ada rakyat korea sendiri (sbb aku nampak ada anjing dpn rumah)...

tumpang toilet masjid, it was so dirty...malu sehhh toilet org islam mcm tu, kawan aku ckp kalau dah guna air sbg sumber pembersihan, mmg akan kotor, betul jugak...

kami lepak dpn masjid tunggu abis azan maghrib, pastu berjalan turun (masjid ni terletak atas bukit, jadi mmg kena naik tangga or guna jlan kereta)

singgah semula kedai kebab yg kami tanya arah ke masjid tadi, dan beli kebab...

destinasi seterusnya ialah dongdaemun...tujuan utama nak beli kain cotton (aku dah siap booking utk jahit baju raya wpun kain baru nak beli)

Direction : Itaewon - dongmyo (line 6) - dongdaemun (line 1)

Tpt kain cotton tutup yer kwn2....rupanya kedai ni tutup seawal 5 petang....arghhhhh tidakkkkkkkkkk

Soping time....hahahaha....best best..Tanya satu oppa jual bag (kami dpt free gift, murah rezeki kami), mana tpt jual t-shirt saranghae korea...dia nyer direction mmg kelakar. You open the door (since kami kat dlm bangunan soping), walk and jump. Ada ker suruh kitorang jump....sbnrnya dia maksud kan cross jalan, but anyway thx oppa...kami jumpa tpt jual t-shirt murah dan cantik. Design T-shirt yg aku beli aku tak jumpa pun kat myeongdong atau nandaemun, hahahaha sama ada yg aku beli ni outdated atau apa...

Kami soping FM, key-chain, hp strap, t-shirt dgn satu ajussi. Ajussi tu siap bg free gift mungkin sbb aku tanya no discount? NO! garang nyer ajussi, pastu tetiba dia tarik phone strap kasi kat aku dan kwn aku sorang satu. Hahahahah No discount tapi dpt free gift.

Beli t-shirt bola korea team utk anak buah aku, hahahaha.....ngamuk ayah dia karang...tp takper, jersi tu kaler merah, dah lbh kurang dah dgn jersi kelate...

Dapat ambik gambar cheonggyecheon stream dari belah dongdaemun, tak secantik dari cty hall aku rasa, tp boleh la..

mcm longkang besar jer...tp kalau yg hujung city hall tu cantik...ada fountain gitu...rasa2 MV GD & Top wat kat situ..

Pastu kami dgn rasa yakin, berjalan balik ke hostel yg terletak kat chungmuro. Tanya org2 kat situ arah mana nak ke chungmuro, semua tanya walking? yes walking. Far far, no walk, tp diorang bg gak direction. Betul laaa mmg jauh pun. Hampir 1 jam setengah baru selamat sampai, plus dgn bebanan hasil soping menyebabkan perjalanan jd slow...

Kat sini jln waktu mlm aku rasa agak selamat, tak tau kenapa, mungkin tak ramai mat bangla atau mat indon...

Sampai bilik...layan citer 300, lg sekali seludup makanan utk mkn dlm bilik (hostel ni tak menggalakkan penyewa makan dlm bilik, utk kebersihan katanya) pastu tido dan bersedia utk itinerary esok ari...jln area seoul sampai lebam...