The Kalka–Shimla Railway is a 2 ft 6 in (762 mm) narrow gauge railway in North India travelling along a mostly mountainous route from Kalka to Shimla. It is known for dramatic views of the hills and surrounding villages. The Kalka–Shimla Railway was built in 1898. to connect Shimla, the summer capital of India during the British Raj, with the rest of the Indian rail system. At the time of construction 107 tunnels and 864 bridges, were built throughout the course of the track. The Chief Engineer of the project was H.S. Herlington.
The locomotives used during the earlier period were manufactured by Sharp, Stewart and Company, and larger locomotives were introduced which were manufactured by Hunslet Engine Company. The diesel and diesel-hydraulic locomotives were started operation in 1955 and 1970 respectively. The railway was declared a heritage by the Himachal Pradesh government in 2007, and in 2008 it became a UNESCO World Heritage Site alongwith the other Mountain Railways of India (sumber wikipedia)
Dari Delhi kami ke Chandigarh dulu utk bermalam. Kemudian awal pagi esok nya (jam 4 pagi) kami dihantar oleh Santosh ke Kalka Railway Stn. Ini adalah kali pertama kami jumpa Santosh.
Train kami dijadualkan bertolak dari Kalka ke Shimla jam 5.20 pagi. Pihak hotel bekalkan kami dua set cheese sandwish. Jadilah kan...
Santosh bawa beg besar kami dengan kereta dan beg kecik yg berisi makanan kami bawa naik train.
Suhu waktu itu 5°c. Sejuk beku wehhhh. Sampai jer station, kami dimaklumkan train kami delay dan dijangka bertolak jam 8.20 pagi. Okay...bersabar....
Kami jalan2 ukur kawasan (utk panaskan badan). Station ni ada 2 bilik rehat. Satu free dan satu lagi kena bayar. Kami memilih yg kena bayar sbb nampak lebih selesa dan kami blh solat di situ. Bayaran nya ialah INR20 sejam.
Suasana masih gelap.....
Bilik rehat yang dikenakan caj... |
Dah siang....
Train akan berhenti di Barog lebih kurang 15 minit for toilet break dan pekerja akan pick-up sarapan utk penumpang kat sini.
Harga tiket class economi ialah INR420 seorang. Harga ini termasuk sarapan iaitu sandwish, jus, dan teh.
Ada jer org turun jalan2 kat sini, tapi aku tak sanggup. Sejukkkk
Train ini ada lebih kurang 7 gerabak. Setiap satu gerabak blh memuatkan 18 orang. Antara gerabak tidak berhubung. Gerabak nya jenis sekotak2.
Kami sampai di Shimla selepas 5 jam. Tapi percayalah....tak bosan pun 5 jam tu. Cuma agak sejuk laa....menggigil2.
Santosh dah sedia menunggu kami dan kami di bawa ke hotel. Kali ni kemuncak kemarahan aku krn Tanish tukar hotel kami tanpa berbincang. Hotel baru ni adalah jauh lebih murah dari hotel yg aku pilih. Disebabkan masalah bahasa dan kami tiada internet, kami terpaksa terima utk bermalam di hotel itu.
Hotel baru kami ini ialah Hotel Surya. Alasan agent ialah, kereta tak boleh sampai ke hotel Summit Le Royale kerana snow tebal. Kami perlu jalan kaki hampir 1km utk sampai ke hotel dan konon2 tak nak kami susah, dia tukar hotel.
Hotel Surya sgt teruk. Seriously sgt teruk. Kami dpt bilik yg tiada tingkap tapi good point ada karpet (agak penting karpet ini sbb keadaan lantai bilik sgt sejuk, karpet lah penyelamat kami). Bilik air nampak baru tapi hot shower ditutup dari jam 10 malam sehingga 7 pagi. Gila...terpaksa kami masak air utk ambik wudhuk.
Hotel ini juga tidak menyediakan makanan halal. Utk dinner, kami hanya order nasi dan lauk2 berasaskan vege dan kentang. Utk mlm kedua, kami minta sorang staf muslim masakkan kari ayam utk kami dan bayar asing.
Hotel ini juga tidak menyediakan wifi. Mati kutu dgn sejuk beku kat situ.
Gambar hotel akan aku share kemudian...
0 Comments:
Post a Comment