Saturday, May 23, 2020

PUASA 2020

setelah empat tahun aku berpuasa selang sehari...
akhirnya tahun ini...
Allah kembalikan kesihatan kepada aku...
untuk dapat berpuasa sepenuhnya...
Syukur pada Mu....ya Allah...

bermula pada akhir 2015...
aku diserang gastrik yg sgt teruk...
sehingga aku perlu buat ujian endoscopy..
resultnya....ada ulcer....
doktor kata blh baik dgn ubat...
dan jaga pemakanan...

sejak dari itu...
semua makanan aku takut nak mkn...
aku mkn hanya nasi putih, sup kosong dan ayam bakar...
air manis atau sejuk....lansung tak sentuh...
dlm tempoh 9 bulan....aku hilang 12 kg...
sbb aku makin kurus...aku plk yg risau...
aku start mkn mcm biasa...
tp ada certain makanan yg aku masih elak...

sepanjang 2016...
on off....
kdg2 bila kena serangan.....aku sampai ke klinik utk buat ujian ecg..
sbb jantung rasa pumping laju sgt...
tgn menggeletar....
aku buat test thyroid juga....hasilnya negatif..

akhirnya doktor kata gerd...
gerd is not penyakit...
tp symptom kpd penyakit lain...
penyakit apa....sampai skrg blm tahu...
adalah beberapa test yg aku kena buat...
tp aku janji dgn doktor...aku akan cuba jaga mkn dulu...
jaga berat badan....dan execise...hahahahahah ya la sgt aku ni kan...
if makin serious...aku akan ikut ckp doktor....

sakitnya rasanya mcm mana??
bila aku silap mkn atau bila mkn slps lama perut kosong...
aku akan rasa angin kat bhg atas dada...
rasa menyucuk2...kdg2 sampai ke belakang dia rasa...
apa aku buat...
aku baring belah rusuk kiri...atau meniarap....
akan hilang sedikit rasanya...
dan sapu minyak kat dada.... 

puasa 2016...
hari pertama puasa...masih ok...
hari kedua puasa....lps beberapa suap makan...
rasa sakit dada dtg balik...
sejak dari tu aku fobia utk puasa...
aku mula puasa selang sehari dan masa berbuka...
aku mkn bubur nasi shj...

sehingga la puasa 2019...
aku cuba puasa dua hari....stop sehari...




dan thn ni...
mungkin sbb pkp dan duduk jer kat rumah...
aku rasa lebih selamat dan yakin...
alhamdulillah...
sehingga ke hari ni...ramadan ke-30
aku dpt puasa terus menerus...
ai is cuba....dan buka puasa dgn bubur jugak...

sakit aku dah hilang??
belum....tp dah byk kurang...

dah byk aku blh kontrol sendiri...
sblm ni....aku takut gelap....dah lama tak tgk wayang...
John Wick 3 adalah movie pertama aku tgk slps sekian lama...
tu pun aku ambik seat paling blkg...
kalau rasa lain mcm....aku blh lari keluar...aku fikir mcm tu..

aku juga tak blh pegi shopping mall...
berada dlm keadaan ramai org...
dah bertahun aku tak gi mall...
skrg dah boleh dah...tu pun the mines jer sbb kat situ less crowd..

ada yg aku baca...
simptom2 aku ni mcm aku anxiety disorder...
mungkin ya...

travel???
setiap thn mesti pegi...
wpun rasa berdebar duk dlm confined space...
sblm pegi...aku akan gi jumpa doktor dulu...
dan doktor akan bg aku satu ubat utk mkn sblm naik flight...
lupa plak nama ubat tu...
tp ubat tu blh buat aku tidur dan relax sepanjang perjalanan...

kalau perasan...
aku byk travel dgn famili utk trip yg jauh2...yg flightnya lebih dari 7 jam...
so rasa anxiety tu kurang sikit...

makan...
semua aku dah mkn kecuali pulut...
aku masih fobia dgn pulut....sbb aku pernah kena attack sebaik shj aku mkn pulut....

minum..
kalau dulu milo pun tak leh minum...
coffee...teh lagi la tak leh....
aku minum apa?
koko....
koko blh tp not milo...
sejak awal thn ni....
aku dah start cuba2 minum milo balik..
boleh laaa....janji aku mkn benda lain dulu sblm tu...
iced choc tealive....coolblog....starbucks....etc...semua boleh...aku heran knp milo tak leh...

esok dah raya...
rumah aku ada mak dan bibik jer...
semua adik beradik yg luar selangor....tak leh dtg...
esok mngkin abg sulung shj yg dtg sbb dia kat subang..
tu pun kalau dia berani...
abg aku ni ada sakit 3 serangkai...
dan pernah operate bypass jantung 2016...

puasa dah blh penuh (kecuali uzur syarie)...
tp raya pulak yg sedihnya....
Allah beri balik satu nikmat....
dan Allah tahan satu nikmat lain....
semua ni penghapus dosa...
insyaAllah....


selamat hari raya semua....
maaf zahir dan batin....


0 Comments:

Social Profiles

Twitter Facebook Google Plus LinkedIn RSS Feed Email Pinterest

My Blog List

Social Share Icons

About us

Home Ads

Popular Posts

Blog Archive

BTemplates.com

Blogroll

About

Copyright © ^solo traveller ^ | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com