Friday, May 31, 2019

CAPPADOCIA 2019

29/4/2019


aku detour ke cappadocia sehari...
trip ni aku arrange sendiri...
aku book flight yg paling awal ke nevsehir..
dan ambil second last flight dari kayseri...

mula2 aku nak book shuttle shj ke airport..
tp kakak aku kata bahaya sbb aku sorang2...
kul 3.30 pagi kot nak gerak...
so aku mintak la driver pakej kami hantar kan...
sudah tentu kena byr...
dia caj aku return trip eur80..
bertabahlaaa...
janji selamat...


pakcik2 driver yg tgh tunggu customer...aku dah book shuttle ke bandar goreme...return eur10
aku tunggu dpn saksagan cave hotel....aku join red tour yg aku book dgn klook....harga rm98
tour start kul 9.30 pagi....
beratur utk masuk dlm church lama

lunch included....bufffet....makcik russia tu satu tour dgn aku...


tour abis kul 4 ptg....aku lepak kat cafe sementara tunggu shuttle ke airport kul 7 mlm

saksagan cave hotel...aku tak leh tido dlm hotel cam gini...lemas
balik dari kayseri ke sabiha airport....
aku booking red tour dgn klook....
sgt bagus laa...
pengisian yg penuh....
group kami cuma 10 org...
empat org dari malaysia (termasuk aku)....dua dari russia dan empat dari jepun...
aku tak dengar sgt apa Nur (nama our tour guide) duk cerita...
yg pasti gua2 yg kami masuk tu kebanyakan bekas church...
kristian menapak lebih awal sblm islam...

tour ni sekali dgn lunch....
best kan...
buffet style....
menu boleh laaa tp segan la nak mkn byk....heheeh

stop kat tpt pembuatan seramik...
mak aih....pinggan yg tulisan khat quran lawa sgt...
tp mahal...i is tak mampu...
makcik russia tu beli tau...
anak dia ckp....dia tahu psl islam...
so dia tnya la penjual tu apa maksud ayat2 tu...
dia beli byk....
aku doakan diorang anak beranak terbuka hati masuk islam... 

tour abis kul 4 ptg....
dan saksagan hotel adalah stop kedua...
hotel ni just pinjam nama jer sbg ref utk shuttle dan juga tour...
aku jln kaki merayau dlm town dia...
peniaga kat sini kerek2 laaa...
malas nak membeli...

aku stop beli air mineral....dah nampak dah harga 2 lira..
bila aku byr...dan2 tu jugak caj aku 3 lira...
aku tunjuk tanda harga tu 2 lira...
barulah dia kata...yes 2 lira...
hampeh....keje nak menipu jer....

aku tnya harga satu pinggan seramik ni...
mmg unik la sikit corak nya...lain dari corak std tu....
dia ckp 250 lira....
aku pun angguk dan ckp ooooo
terus dia marah aku.....
dia kata ni pinggan suami dia buat...hand made...
takder kat tpt lain...bla bla bla
eh eh....ko ni....tanya jer kot...
tak semestinya nak beli....
yg ko tak letak tanda harga sapa suruh...
mmg bersedia la menjawab bila org tanya...

aku rasa mmg style depa la tak nak letak tanda harga...
senang nak tipu customer...
caj bkn2....

bandar goreme ni ramai pelancong mat salleh...
tu yg menjadi depa ni....

aku masuk cafe dan order iced choc...
aku lepak dkt sejam lebih kat sini...
nasib tak kena halau...hahahahah
aku try nego ngan shuttle minta ambik aku awal..
tp dia kata kalau gi airport pun tak ada apa...
baik duk town...ye jugak...

flight aku 9.30 mlm...
kul 8.15 baru sampai airport...
alahai keciknya airport...
mmg cowboy betul...

aku sampai sabiha airport jam 11 mlm...
driver setia tunggu aku kat airport...

settle one day trip ke cappadocia secara solo...
hehehehehe

nota kaki: jgn tanya knp tak ambik hot air balloon.....
hot air balloon start kul 4 pagi....aku sampai bandar goreme ni dah kul 9.15 pg...
melainkan aku dtg sehari sblm....meaning that kena bermalam...
no no sbb utk one day trip ni pun aku dah kopak...

total cost:
flight return : 576 lira
airport transfer (cappadocia) : 10 eur
red tour booking dgn klook (with disc) : rm98
airport trasfer (istanbul) : 80 eur


4 Comments:

Azian Elias said...

Liza, u made me missed Goreme. Best sangat kan this place. akak dapat naik belon sebab tiba kul 3 pg di Goreme. then naik keluar semula dalam kul 5 then naik belon at 7am. tak lama di cappadocia tapi memang best kan. suka sangat. nyesal sebab tak stay lama. u lemas ye dok gua. same like my hubby.

Yana Kama said...

saya baru nak tanya kenapa tak pergi hot air baloon.. nasib dah ada disclaimer awal-awal hehe

liza said...

kak yan...betul....sy tak leh dlm gua...setakat jln cepat2 tu blh....tp kalau nak tido dlm tu mmg tak laaa....claustrophobia...bestnya akak dpt naik belon tu...

liza said...

hi yana.....
hehehehe duk pikir sapa yana kama ni....rupanya org dekat jer ek....

jom kita travel sama2 nak??? hahahahahh

Social Profiles

Twitter Facebook Google Plus LinkedIn RSS Feed Email Pinterest

My Blog List

Social Share Icons

About us

Home Ads

Popular Posts

Blog Archive

BTemplates.com

Blogroll

About

Copyright © ^solo traveller ^ | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com