Wednesday, May 8, 2019

ISTANBUL 2019 (i)

26/4/2019

It was planned a year before...
kakak aku yg arrange semua...
dari beli tiket dan cari package...
kami ambik private tour memandangkan ia lebih selesa utk mak aku...
harga sedikit mahal berbanding pergi secara group....
tapi keselesaan lebih utama...

pakej kami meliputi 4 mlm di istanbul dan 1 mlm di bursa..
(26/4-1/5)
breakfast kat hotel...
lunch and dinner kat restoran...
perjalanan di istanbul dan bursa..

apa yg kami kena add on sendiri adalah...
satu bilik hotel pada 25/4 (kami sampai 5 pagi)
dua bilik hotel pada 1/5 (flight balik 1 pagi 2/5)
lunch semasa cruise..

apa yg aku add on sendiri plk...heehhe
historical red tour cappadocia (rm98) by klook
return flight ke cappadocia (576 lira)
return shuttle airport cappadocia (10 eur)
return private transfer istanbul (80 eur)

aku beli simcard dari lazada...
RM67.90...
10 days 5gb...data shj...takleh call
working just fine....
tak abis pun data aku guna...
simcard ni tak blh wat hotspot...rugi la sikit..


flight kami Turkish Airlines
berlepas dari KLIA jam 11.15 mlm...
sampai di Istanbul New Airport jam 5.15 pagi...
istanbul lewat 5 jam dari malaysia...

komen aku psl airlines ni...
hemmmm....mas is far better..
pramugari dia agak rude...
hulur roti kat tgn...bkn nak letak kat tray...
air panas pun dihulurnya kat tgn....

makanan agak so so....
tak kena ngan tekak aku yg berdarah kacukan melayu siam ni...hahahaha
aku bg 3/5 bintang...hehehe
tp in-flight entertainment dia best...
sempat aku layan 5 movies....
dan paling best...ada subtitle in english...
wpun tak pakai headphone masih blh faham...
nota:aku rimas pakai headphone


sampai on schedule....kastam imigresen semua okay....
driver dan tour guide jemput kami di airport dan terus ke hotel for late check-in...
luckily kami terus diberi dua bilik instead of satu bilik spt yg kami request awal..

bilik was so nice...
aku dan mak dpt bilik besar....special bilik utk wheelchair user...
dua kakak aku dpt bilik one floor below us...

ni bilik kakak2 aku...
  bagi mak aku rehat dulu....
dan kul 1 ptg....
kami dibawa ke restoran utk lunch...
lauk standard 5 jenis...
sup dan roti
cheese pizza
salad
nasi dan kebab
desert
air kena order asing..tidak termasuk dlm pakej...
so kami just minta hot water...
dan bancuh teh utk mak aku...
teh dan gula kami bawa sendiri...
hahahhah jimat itu penting...


sementara tunggu driver dtg jemput kami...
tour guide bawa kami ke kedai sebelah...
start shopping dah....
beli lampu....hahhahahah
time kat kedai ni aku fikir tak payah lg beli fridge magnet sbb mcm mahal...
kot la dpt murah kat grand bazar....
satu penyesalan....

jem dimana-mana
dah siap pasang kat rumah....tak silap aku yg ni harga 45usd
aku beli terompah tu...43lira...bowl tu aku beli kat cappadocia 15lira
kemudian kami di bawa ke leather outlet...
aku duk terbayang mcm JPO ataupun matsui...
rupanya satu kedai shj...
kami dipertontonkan fashion show dulu...
kemudian sesi shopping...
kakak aku beli satu jaket kulit...
nasib ada kakak aku hahahahah....


lps sesi leather...
kami dibawa ke grand bazar...
org sgt ramai...
ada entrance utk wheelchair tp kat pintu tu ada bendul...
struggle jugak nak lepas bendul tu...
yg lain kena lalu tpt scan dulu....

peniaga2 kat sini sombong...
dah la brg tak letak harga...
bila ditanya....dia tanya kita balik...
nak beli brp byk...
harga ikut kuantiti yg kita beli....
sgt tidak jujur...hehehehe

byk jugak kami borong kat sini...
wpun tahu mcm mahal...
tp dah tak ada pilihan...
tu sbb aku kata menyesal tak beli kat kedai yg sblh restoran tadi...
situ aku rasa peniagan nya lebih jujur...

pouch ni kami kena ketuk sampai 16 lira sebijik....mahal kan....kami borong 22 bijik...hahahhah
 mak aku beli sejadah utk bg kat kwn2 di darul insyirah...
yang kecik empat segi sama....20 lira 
yg kecik jugak tp jenis pjg....30 lira


aku beli yg size normal....
jenis yg alas lembut...
120 lira satu....
ni pun aku rasa kena tipu jgk sbb kat cappadocia blh dpt 100 lira...
tu harga blm diskaun...


kemudian kami dihantar balik ke hotel...
sblm tu singgah kat satu restoran...
sepatutnya dinner kat sini..
tp memandangkan mak aku perlukan rehat...
kami just tapau sahaja....

tp bila balik hotel...
kami kena warning utk tidak bawa masuk makanan luar...
ada ek hotel mcm ni???
tp lps jer makanan tu kami seludup masuk...
kemudian bekas2 makanan tu aku pi buang kat tong sampah luar hotel...
takut kena marah...
hahahahaha

dpn hotel byk kedai2 jual souvenirs...
kat sini lg murah dari grand bazar....

nail klipper ni 5 lira satu...puas aku korek2 dlm bakul dia...hanya ada 4 ketul jer...yg lain corak si mata biru tu..
aku beli sabun...
tertarik dgn bekas dia...
harga 7 lira


kakak aku plk beli hand bag dan dompet utk anak2 dia...

ni harga 20-25 lira (depend brp kuantiti ko beli)
70 lira
so kesahnya....
hari pertama kami adalah shopping....
hahahahahaha

0 Comments:

Social Profiles

Twitter Facebook Google Plus LinkedIn RSS Feed Email Pinterest

My Blog List

Social Share Icons

About us

Home Ads

Popular Posts

Blog Archive

BTemplates.com

Blogroll

About

Copyright © ^solo traveller ^ | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com