Saturday, October 12, 2013

EUROPE TRIP DAY 11 (MUNICH)


Waaaa.....dah hari kesebelas dah...kesebelasan utama telah membuktikannya....sblm apa2...tahniah trw sbb layak ke separuh akhir...kering anak tekak duk bersorak....

at dachau...serammmm

Back to my journal di eropah....masih ada lg 7 hari utk kami kembali ke Malaysia...dan Germany adalah negara kedua terakhir sebelum kami memasuki Italy...yaaaa italia yg menjanjikan hero2 yg sgt macho dan hensem...semangat utk mencari partner berkobar2....wakakakaka seram gila...

Sambung entry lps...slps agak frust bila lihat org lain guna troli dan aku pulak dgn bangganya  hangkut beg 4 sekawan tu menggunakan kederat aku sendiri...ini kalo tak kurus jugak tak tahu lah aku...

Kami yang paling awal menjejakkan kaki ke dalam bas. Sama macm bas ke Amsterdam tempohari, tiada nombor seat diberikan. Maka tak tentu arahlah kami berdua utk memilih seat. Akhirnya kami memilih seat paling dpn, oh utk pengetahuan semua, bas ini dua tingkat, jadinya kami seolah2 memandu bas bila pilih seat paling dpn. Agak tamak, kami duduk sorang dua seat…hahahahaha… bas tak penuh pun…dan mcm biasa free wifi. Yahoooooo.com



  
Bas merentasi highway memasuki negara German…Bayern Munich here I come….Oliver Kahn ku merindui mu….wakakakak sapa2 yg seusia aku sure kenal sapa mamat bernama Oliver Kahn ni…hahahahah

Bas ini masuk satu airport bernama Allgau Airport yg jaraknya lbh kurang sejam setengah dari Zurich utk ambil penumpang yg akan ke Munich. Airport ni sbnrnya berada dlm negara German tp jarak utk Ke Munich lbh jauh berbanding ke Zurich. Tp airport ini hanya utk local flight shj, so stop berangan utk turun kat sini jika dari Kuala Lumpur.

Lbh kurang 4 jam perjalanan, bas mula bergerak perlahan memasuki satu station bas. Kami dah mula kemas2 beg, ingatkan kena turun sini, tp aku tgk rupa bangunan nya tak sama pun dgn apa yg aku imagine (aku guna google street view). Tanya org blkg dia kata no, one more stop. Huhu sib baik kami tak turun…




Tak lama, lbh kurang 15 minit kemudian kami sampai lah ke Munich Hbf. Bas akan turunkan penumpang dpn Eden Hotel. Eden Hotel ni berada di sblh kiri Munich Hbf manakala hotel Dolomit berada belah kanan Munich Hbf. Utk ke Dolomit Hotel, kena masuk dalam Munich Hbf dan keluar belah sana dan jln terus jumpa traffic light. Cross jln dan terus lagi sampai lah jumpa hotel belah kiri. 

Yes…spt apa yg google street view tunjuk kat aku. Turun dan mula memakai anak gajah di belakang dan dpn, kami melangkah ke Hotel Dolomit. 

Agak senang nak cari hotel ni tp blh tahan suspen jugak bila jumpa ramai homeless dan peminta sedekah berkeliaran…..aku nak balik ke Lauterbrunnen…tolongggggggg....boleh gitu???

Check-in dan pot pet pot pet dgn receptionist, bilik kami di upgrade ke deluxe room dgn tambahan €10. Ok lah sbb bilik ni agak besar dan kami terus blh masuk wpun baru kul 11pagi time tu. Tp takder kettle jug, dah cuba usha2 mamat kaunter tu, dia kata no, sorry we don’t have. Rasa nak nangis jer….abis mcm mana nak masak sup ngan nak minum milo….jgn ckp nak suh aku bwk balik Malaysia pulak benda2 tu

Dalam bilik ada king bed, satu sofa panjang, meja tulis dan bilik air nya besar lah jugak but bilik air kat Zurich lg best…hahahahah

Lps solat, kami turun semula dan tanya mamat yg jaga kaunter tu mcm mana nak ke Dachau. Ambik peta dan kami terus jln ke train station, beli tiket XXL for partner. Tiket ni blh digunakan utk dua org dan blh digunakan selama satu hari (bkn 24 jam… last guna sehingga jam 6 pagi esok nya). Harganya €13.60

sikit info:

The Day Tickets XXL cover travels within the inner zone and the city outskirts (white and green zone on the  network plan) including Dachau, Schleissheim, Starnberg at Lake Starnberg.
Single Day Ticket inner zone (Single Tageskarte Innenraum) 5,80 €
Single 3 Day Ticket inner zone (Single 3-Tagekarte Innenraum 14,30 €
Single Day Ticket XXL area (Single Tageskarte XXL) 7,80 €
Single Day Ticket entire network (Single Tageskarte Gesamtnetz) 11,20 €

Partner Day Ticket inner zone (Partner Tageskarte Innenraum) 10,60 €
Partner 3 Day Ticket inner zone (Partner 3-Tagekarte Innenraum) 24,60 €
Partner Day Ticket XXL area (Partner Tageskarte XXL) 13,60 €
Partner Day Ticket entire network (Partner Tageskarte Gesamtnetz) 20,40 €

Perjalanan ke Dachau dari Munich lbh kurang 1 jam lebih dan pemandangan nya sgt lah tidak menarik….hahahaha mungkin aku agak bias di sini sbb dah 3 hari tgk pemandangan yg indah masa kat Swiss kan…so setakat tgk padang kering kontang tu mmg tak menarik lah. Huhuhuhu

Train pun biasa2 jer…lain lah dgn train masa kat Swiss. See aku masih lagi sebok nak membandingkan antara dua negara ini.  

Hemmm....pernah aku baca satu artikel mengatakan train di German sgt bagus krn menggunakan teknologi dan kepakaran yg sama utk membuat kereta, kan kereta buatan German sgt gah…kalau guna kat Malaysia cam contoh Audi ke Volkswagen ke Merc mata belalang ke tak ke hebat pada pandangan org kampong…kalo dgn aku mmg tak la…peduli apa ko guna kereta apa…aku tetap dgn kancil ku…hahahahah  *tiba2 rasa sebak ingatkan kancil. Guna kancil pun aku dah blh sampai negara nazi ni...ko ada*

Ok dah sampai dah Dachau…wait blm sampai kat camp nyer lagi…baru sampai train station. Perlu naik bas utk sampai ke sana. Tiket tak perlu beli, guna jer yg XXL tu, all covered. 


bus stand ke dachau camp

mcDonald tu train station

Apa yg ada kat Dachau concentration camp ni? Dah tentu lah ada kaitan dgn Hitler...aku tak nak komen lbh2 pasal ini sbb apa yg aku tahu Hitler bunuh ramai jews. 

Ada tayangan video pasal camp ni dlm English dan sikit sebanyak aku rasa kesian lah jugak sbb Hitler ni akan ambik org2 ni (kebanyakan nya homo, ahli politik, wartawan dll) tanpa soal selidik dan ditempatkan di sini tanpa ada perbicaraan apa2 pun. Kebanyakan yg di hantar ke sini tidak tahu apa kesalahan mereka. Ada yg dibebaskan dan ada yg menemui ajalnya di sini. 

Tp camp ini tidak digunakan utk bunuh org secara berjamaah (spt gas chamber) cuma tidak diberi makan dan tidak dibenarkan mandi. What??? Hukuman apakah ini jika tak bg mandi…nak seksa apa? Aku rasa org2 sekeliling yg akan terseksa.. 

Mereka akan dipaksa bekerja tanpa makanan yg cukup dan jika sakit akan dibiarkan tanpa rawatan. Jika sudah tua dan tidak mampu utk bekerja akan dibiarkan sorang2 dan akhirnya akan mati dgn sendiri. Sadis kan???

Lebih kurang 3 jam kami pusing2 dlm area camp ni, ada binaan yg masih dikekalkan dan ada jugak yg dirobohkan kerana factor kebersihan dan kesihatan. Ada satu berek yg dibuka utk umum, blh lihat sendiri katil2 yg terdapat kat sini. Tiba2 aku teringat katil tiga tingkat dlm CNL tu. Mesti idea tu diambil dari idea Hitler…hahahaha


pintu utama dari arah dalam

never again....

berek yg masih tinggal
tapak berek yg telah dimusnahkan




tpt mandi tahanan - telah dibaikpulih

mana satu hitler?

slogan/fahaman nazi

baju tahanan

antara mangsa tahanan
katil tiga tingkat - aku syak CNL tiru idea dari sini    



Balik semula ke Munich dan kami jln2 dlm train station tu. Banyak kedai2…ala mcm KL Central laaa…ada kedai mkn, kedai roti, kedai cenderamata da mcm2 lg. Kebetulan nya bln dpn adalah Octoberfest, maka brg2 jualannya berkisar ke arah festival tersebut. Tak byk blh dibeli di sini, aku cuma beli t-shirt (€5), locket kristal (€5), FM (€3) dan satu piring hiasan (€7.99). 

Dah tak larat dah nak jln2 wpun ticket kami masih valid utk naik tram or train sekitar Munich. Kalau ikut plan asal, kami nak ke English Garden dan The Residence. Kami buat keputusan utk balik rehat kat bilik shj.


Sampai jer hotel, kami lihat staf nya dah bertukar org, kami cuba nasib sekali lg utk tanya mcm mana nak cari boiling water utk makan dan minum. Pompuan ni baik sgt2, dia siap bagi pinjamkan kami kettle jug. Huh…celaka mamat pagi tadi…berbakul2 sumpah aku.. so mkn malam settle. Masa kat train station tu aku ada beli croissant, blh la cicah ngan sup panas…huhuhu dah terbayang2 dah dlm kepala betapa sedap nya mkn malam aku nanti….


Hotel ni sama mcm kat Zurich, takder aircond, tp kipas disediakan. Dpn hotel ni ada satu mini mart yg jual air murah. Nestea ice tu dijual dgn harga €1.25 sebotol. Weyyyy mana nak dpt....tpt lain paling murah €2.50


Aktiviti mlm takder melainkan mengemas beg...huru hara aku mcm mana nak settle semua brg dlm 4 beg.

---------------------------------------------------
Entry ni aku tulis tika dan saat tunggu flight ke penang utk sambut aidil adha...kpd semua selamat menjalani ibadah qurban...semoga mendpt keberkatan.....


0 Comments:

Social Profiles

Twitter Facebook Google Plus LinkedIn RSS Feed Email Pinterest

My Blog List

Social Share Icons

About us

Home Ads

Popular Posts

Blog Archive

BTemplates.com

Blogroll

About

Copyright © ^solo traveller ^ | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com