Friday, October 25, 2013

PHNOM PENH (misi kemanusian)

28-9-2013 --- 30-9-2013

Hahahaha...sblm apa2 aku nak explain kat sini...misi kemanusiaan ni bermaksud menghantar maid mak aku balik kg dia....bkn aku join mana2 pertubuhan sukarela mahupun mercy...hehehehe

Okay...al kisahnyaaa....maid mak aku ni dah abis kontrak dua tahun dan setuju utk sambung lg setahun...tp dia nak balik la jumpa famili dia dulu...dan nak bg mak dia cash usd3,000...so ting tong ting tong berbincang antara famili aku...aku la yg ditugaskan menjadi ketua rombongan kepada kakak ipar aku dan maid ni tadi...abg aku nyer concern ialah....takut kastam/police/imigresen cambodia paww maid mak aku sbb tahu dia bwk balik cash....huk alosssss....dah la demam aku ni belum baik....tp terpaksa la akur...

All expenses covered by abg aku....luv yaaaa.

Ambik package dgn mas holiday utk dua org (tiket return dan 2 mlm hotel holiday villa) dgn harga rm1400. Okay la kot kan...aku tak kisah pun...abg aku yg bayarkan sbb bini dia ikut aku...hahahahah servis caj gitu....

Flight ke phnom penh cuma sejam setengah shj...tp MAS kan baik hati...dpt mkn tauuuu, best pulak tu....siap dpt kek dan coklat lg....tp pramugari pramugara mmg tak lawa dan tak hensem...adoiii 

Sampai jer bumi cambodia....aku terus beli tiket taxi ke holiday villa...harga usd9....jumpa dan sembang kejap dgn mak dia, kami berpecah. Maid tu ikut mak dia balik la kan...nun di kampong cham sana...kami naik teksi terus ke holiday villa...

Waaaa jakun nyer aku....gila havoc traffic diorang. Kenderaan dari pelbagai arah, wpun ada lampu isyarat tapi mcm semua tak peduli...kalo aku yg drive kat sini mmg abis aku langgar org...motor sampai 3 orang bonceng belakang, takder helmet, tuktuk lagi bersimpang siur...hahahahahaha aku bantai gelak dgn kak tett....kelakar weyyyyy

Traffic dari tingkap bilik
Dari airport ke hotel tak jauh pun, tak sampai pun setengah jam. Hotel okay...good enough laaa. Dari apa yg aku check dlm tripadvisor hotel ni pemiliknya org malaysia. Makanan kat sini halal. 

Lps rehat lebih kurang, kami keluar utk mkn mlm. Tuktuk mmg sedia menunggu customer dpn pintu hotel, ckp jer nak pegi restoran halal. Kami dibawa ke satu restoran celah2 bangunan...huuuu kalo kena tinggal kan sini mau meraung aku...nama kedai ni Amir. 

Kami order mee goreng mamak satu, roti sardin satu, empat teh o ais (dua bungkus utk bekalan mlm karang). Semua sekali usd9. Makkkkk mahal nyerrr....aku mintak resit tgk harga satu teh o ais usd1. Convert duit malaysia dah rm3.30 tau...kalah harga kat malaysia.

restoran amir
1) mee goreng = usd3
2) roti sardin = usd2
3) 4 teh o ais = usd4

*geleng kepala jap...sib baik kakak ipar tersayang ni yg byr*

Tuktuk tunggu kami abis mkn pastu hantar kami ke hotel semula. Adalah dia offer nak bwk kitorang pusing2 tepi sungai...nak caj kami usd10. oooo tidakkkkkkk.....aku ni dtg misi kemanusiaan bkn dtg nak jln2 yer...kak tett pulak misi soping...dia bwk usd1000...pengsan. Sal owner tuktuk tu caj kami usd4. Aku ckp kat kak tett...baik kita mkn kat hotel jer la wey....mlm ni jer dah kena usd13...hahahahaha aku gelak2 sbb bkn duit aku pun...

Berakhirlah hari bertarikh 28-9-2013 

Lps breakfast kat hotel (termasuk dlm pakej), kami terus keluar. Sekali lg jumpa si Sal tuktuk tu...dia willing (bkn willing mana sgt pun...dah byr kan??) hantar kami ke Russian Market dan tunggu kami sampai abis soping...takder time limit

Wahhhh seram aku jln ngan org kaya raya ni....masuk jer kedai pertama...kak tett dah borong 10 pasang kain dan 10 helai selendang. Aku??? sengih jerrr sambil pelan2 pilih FM...tu jer kot yg aku mampu dgn duit usd80 ni....

*diriku hanya insan biasa....miliki naluri yang sama....* tetiba lagu siti muncul

Satu FM harganya 1usd. Aku beli 10 terus, sambil jeling kak tett. Pastu KC pulak sepapan (ada 6 keping) harga usd4. Aku ambik dua papan. Target nk bagi pd yg tak dpt souvenir dari europe. Total belanja aku setakat ni usd18. Hihihi duit ada balance lagi ni...apa nak beli ek??

Masuk pulak kedai jual sutera...halus nyer....cantik okayyy....aku pun beli lah 5 meter...errrrr saiz bdn aku tak cukup yer nak lilit jika 4 meter sbb bidang kain  cuma 38". Harga usd45. Okay now aku dah abis soping. Utk famili lain....over to you kak tett...heheheheh

Berpusing2 kami dlm market ni beli brg...kak tett beli 3 pasang sutera, 3 selendang sutera....dulang...alas meja dan mcm2 lg....huhuhu 

Dah penat jinjit barang, kami keluar cari Sal. Lagi sekali dia offer utk bwk kitorang pegi tepi sungai...apa ke hal la asik2 ajak gi tepi sungai. Kami ckp nak balik hotel...Sal caj kami usd8.

Duit aku ada balance lagi...so aku ckp..lunch ni aku belanja. Kami order room service...berlagak mcm org kaya kan...

1) nasi goreng (2) usd11
2) pepsi (2) usd4

Sekali lps byr aku tgk duit aku ada lg usd12. Eh kenapa ada lebih 10 dol-lar (cara org cambodia sebut)? Hahahahaha ni mesti peniaga kat russian market tu bagi aku balance lebih. Yayyyyy aku ada lagi duit uk soping...Bkn aku nak menipu....tp dia yg bagi kan...apa patut aku buat? nak pulang balik ker? bkn nya ingat pun kedai mana satu...

Lps makan, solat, kami jalan kaki ke central market pulak. Tak jauh pun dari holiday villa. Kak tett teruskan misi soping. Kali ni aku dah tak tau apa yg dia beli dan brp byk dia abis. Duit dia kan...apa aku nak sebok2. Tapi yg pasti mmg banyak....

Aku tak soping apa2 pun kat central market...duit balance tu aku ckp kat kak tett aku wat byr teksi ke airport...lebih tu aku nak beli apa2 kat airport...bkn byk pun lebih...ada usd3 jerrrr lps tolak duit teksi.

Balik bilik kak tett duk kira2 apa yg dia beli...

kak tett : LIZA...kak tett tak beli apa2 pun kat abg hang...jom kita gi FOS nak beli tshirt
aku : okayyy  *sigh*

FOS ni butik jual brg2 berjenama luar negara mcm boss, kipling, tommy hilfiger dll. Kat FOS kak tett beli 3 t-shirt. Aku? kira jari tangan dan kaki...kalo ikut nafsu byk jer aku berkenan...

Malam tu kak tett pulak order room service. Chicken chop utk aku dan fish and chips utk kak tett.

Berakhirnya hari bertarikh 29-9-2013 (ahad)

Lps breakfast...kami terus ke airport. Flight kul 11 lebih. Dalam flight lagi sekali kami dpt mkn...syokkknyaaaaa. Duit balance usd3 tu aku beli aiskrim kat airport usd2 dan aku ada lg usd1 dlm beg. Hehehehe....

Berakhirnya misi kemanusiaan aku dan misi soping kak tett sepanjang 3 hari 2 malam di phnom penh....
Holiday Villa



2 Comments:

Jari Manis said...

Biasa dengar maid dari Indo je..kiranya maid from kemboja pun ada jugak lah eh..usd3k..byk tu

Hahaahah..lawak2..pramugara dan pramugari yg canti dan ensen tu tuk flight penerbangan jauh je tu

Kalau traffic camtu lebih kurang kat Vietnam dan banung lah.ikut suka hati tak ada ruls..dorang main belasah je..

Boleh la JM jadikan entry ni sbg panduan utk ke sana next year.

* mana alamat umah..belum email lagi kan

liza said...

2 thn lps kan duk dingdong dingdong psl maid indon ni...itu yg apply maid kemboja. alhamdulillah...islam. dari kampong cham. tp tak reti ckp melayu. slps dua thn maid ni dah blh speaking kelantan tau...sbb duk ngan my mother...dia nyer vocab kelantan lg byk dari yg melayu std..hahaha

bkn dah email ker alamat ari tu....

Social Profiles

Twitter Facebook Google Plus LinkedIn RSS Feed Email Pinterest

My Blog List

Social Share Icons

About us

Home Ads

Popular Posts

Blog Archive

BTemplates.com

Blogroll

About

Copyright © ^solo traveller ^ | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com