Friday, June 3, 2011

menakluki bumi ustralia (2 negeri jer pun)

history...

kwn aku kat forum cari ajak ikut dia gi melbourne...pak tony cam tau jer aku nak pegi terus kuarkan tiket murah....apa lagi....bln 7/2010 aku dah beli tiket....return (termasuk mkn+luggage) semua sekali RM641....murah kan???? elok jer beli tiket, dpt siren kebakaran dari ketua jabatan...waaaaaa aku mungkin kena tukar unit. Ini keje gila, abis aku dah beli tket ni camner? Bos baru nanti blh ker luluskan aku cuti, masa tu mcm2 kepala otak aku ni pikir. Tawakkal jer laaa mek liza..

Excited dah makin kurang tp semangat nak travel ttp ada, maka bermula lah edisi men-study kan map2 kat melbourne (masa ni blm plan nak pegi sydney lagi)...

(catatan lain : kalau ikutkan hati, mmg dah serik pegi dgn rakan forum since trip aku ke HK thn lps mmg sgt tidak best, tp bila pikir mana aku nak cekau kwn kalo buat plan setahun sblm, ramai yg nak ikut, tp masing2 takut utk booking tiket awal, takut ada apa2 yg melintang bila tiba tarikh nak pegi, welll whatever....heheheh)

kwn aku (aku panggil dia lady...wakakkak....actually aku tak kenal pun dia...just kenal by her nickname dalam forum....jumpa pun belum....tawakkal jer laaaa....arap2 dia okay) plan nak ke sydney la pulak...maka bergegas lah aku mencari info camner nak ke syd dari melbourne....

ada 2 pilihan hati....
1) naik train malam - tiket mmg mahal, bkn tpt tido pun, tp boleh save sewa hostel
2) naik flight - tiket murah (jetstar), tp kena lalu imigresen segala, leceh nya blh tahan.

we go to option 2 - naik flight....maka kami pun booking la tiket jetstar....return (+luggage shj) RM440....not bad laaa

list tpt2 yg nak pegi....actually ini lah sepatutnya semua travelers kena wat...chewahhh.....

sydney 1) of course opera house 2) sydney bridge 3) darling harbour (kat sini lah terletaknya hard rock cafe, sydney aquarium, sydney wildlife dan national maritime museum etc) 4) sydney fish market 5) paddy's market 6) sydney tower 7) blue mountain dan byk lagi laaaa.....ni kena diskas betul2 ngan rakan kongsi aka travel partner ni...kat sydney cuma 3 mlm....sempat ke weyyy??? satu persoalan yg sgt perlu diambil kira...

lps dah tahu tpt2 mana nak pegi....maka bermula lah episod mencari the direction nya....org putih kata how to get there...hehehehe...(akan aku explain dlm entry yg berkenaan).

Persediaan kat ofis pulak, isi borang kebenaran ke luar negara dan isi borang insurans, serta tidak lupa borang cuti.

Persediaan kesihatan, aku beli kasut crocs, mekasih wan (my mum) sbb belanja, dan beli shoes gel cushion. Igauan ngeri masa pegi HK masih ada, disebabkan masalah sakit tumit yg sgt kritikal, pergerakan aku jd sgt slow,thanks airee sbb sanggup temankan aku jln sama2, yg dua pompuan tu, malas nak citer. Aku arap sgt ngan persediaan kasut ngan gel cushion tu, kesakitan akan minima.  

Utk lebih menyenangkan, ringkasan perjalanan duet aku di bumi kangaroo...

Day 1 : opera house - sydney harbour bridge - circulay quay
Day 2 : blue mountains
Day 3 : paddy's mkt - fish mkt - aquarium - sydney tower - sydney wildlife
Day 4 : garden - victoria parliament - tram free round bandar melbourne
Day 5 : victoria mkt - museum - outlet shopping centre
Day 6 : great ocean road 

Social Profiles

Twitter Facebook Google Plus LinkedIn RSS Feed Email Pinterest

My Blog List

Social Share Icons

About us

Home Ads

Popular Posts

Blog Archive

BTemplates.com

Blogroll

About

Copyright © ^solo traveller ^ | Powered by Blogger
Design by Lizard Themes | Blogger Theme by Lasantha - PremiumBloggerTemplates.com